Elevhälsan - Minskad stress, depression och ångest hos elever med ACT-behandling



 Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!


Minskad stress, depression och ångest hos elever med ACT-behandling

Publicerad: 2019-04-04
Terapiformen ACT (Acceptence and Commitment Therapy/Training) är mer effektiv mot stress jämfört med elevhälsans sedvanliga metoder. Det menar forskaren Fredrik Livheim som undersökt ACT under verkliga förhållanden bland skolelever.

Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag är utbildad psykolog men har tidigare arbetat som obehörig lärare i både grundskolan och i gymnasiet. Intresset för hur vi människor fungerar har jag alltid haft och under mina år i skolan blev jag särskilt intresserad av ungas psykiska hälsa. Det här fick mig så småningom att utbilda mig till psykolog och i den rollen har jag arbetat med flera olika projekt kring att stärka ungas psykiska hälsa genom ACT.

Vad handlar avhandlingen om?

Läs mer på Skolporten

Kom och lyssna på Fredrik när elevhälsan har en inspirationsdag tisdagen den 14/5

Ladda ner och läs Fredriks doktorsavhandling



Källa: Skolporten




annonser

Föreläsare

Ämnen

inkludering  NPF  skolförbättring  
Hitta fler föreläsare här