Elevhälsan - Elevhälsan - Anna Nygren: Livsstilspedagog och grundare av www.unglivsstil.se



 Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!


Anna Nygren: Livsstilspedagog och grundare av www.unglivsstil.se

Anna skriver om hur livsstilen påverkar hur man mår och hur det går i skolan.
Postat 2013-04-23 20:25

Vart tog John Blund vägen?

Våra ungdomar sover allt mindre vilket visar sig i sjunkande betyg och minskad läsförmåga. Undersökningar som till exempel Liv och hälsa ung visar att många unga sover för lite och stressar för mycket. De har svårt att hänga med i undervisningen och missar lektioner för att de försover sig. Att ständigt vara tillgänglig via mobil och dator är en ny verklighet vars konsekvenser syns tydligt i de ungas vardag.

Enligt Hans Smedje, överläkare vid neuropsykiatriska enheten UAS, är ungdomar och unga vuxna den åldersgrupp i vårt samhälle där  sömnproblemen ökar snabbast. Så många som 5-10% av alla tonåringar har en dygnsrytmstörning som försvårar deras anpassning till vardagslivet säger han.

Vi lever i ett samhälle som inte längre tar paus under natten. Det är inte länge sedan söndagsöppet i butikerna infördes. Idag kan vi handla mjölk dygnet runt, hyra film när vi vill eller boka en resa mitt i natten via nätet. 24-timmarssamhället gör att vi inte längre behöver skilja på  och natt. Problemet är att våra gamla grottmänniskohjärnor inte hängt med i utvecklingen. De har fortfarande kvar sin biologiska klocka som styrs av ljus och mörker.

Många ungdomar är idag att betrakta som skiftarbetare. De har dagskiftet i veckorna med hyfsat bra tider för uppstigning och läggning. När helgen kommer går de över till nattskift med "arbetstider" som kan sträcka sig ända in på morgontimmarna. Frukosten hamnar någon gång efter lunch och när söndagskvällen infinner sig är det alldeles hopplöst att lägga sig i hyfsad tid eftersom de bara varit vakna i några timmar. Sören Berg, docent och överläkare vid Lunds universitetssjukhus, säger att barn och unga sover så lite att de lider av jetlag. "Ungdomar är uppe till fem på helgerna, vaknar som zombier på måndag morgon och är inte sig själva igen förrän på onsdagen. Det påverkar både hur de växer och deras intellektuella utveckling. Det är belagt att de får sämre studieresultat på grund av trötthet." (DiWeekend 20-2007).

Vi behöver inte gå längre än till forskning om skiftarbete för att se konsekvenserna av att vända på dygnet. I ett temablad från Stockholms universitet "Skiftarbete, hälsa och säkerhet" framgår att skiftarbete där nattskift ingår innebär högre risker för bland annat hjärt- kärlsjukdomar, bröstcancer och mag-tarmbesvär, till exempel magsår. "Att arbeta natt och tidigt på morgonen är med andra ord inte förenligt med  människans biologi och strider mot vårt behov av regelbundna sömn- och vakenhetstider. " (sid 5)

Att gå emot sin biologi kan få andra svåra konsekvenser vilket framgår av flera rapporter, bland annat en gjord av Gregory et aI. Studien visade att de som under uppväxten "sov mindre än  andra" senare skattade mera symptom av ångest, depression och aggressivitet när de var vuxna. Författarnas konklusion var att kort sömn sannolikt är en riskfaktor för senare psykisk ohälsa. Även Torbjörn Åkerstedt, Professor vid stressforskningsinstitutet, säger att en förutsättning för depression är att man slår ut sömnen. (P4 Extra
11/3 2013)

I En longitudinell studie som gjordes av Fredriksen, K. etal 2004 följdes 2259 elever under två år. Författarna fann ett tydligt samband mellan lägre självkänsla, högre nivåer av depressiva symptom och sämre betyg. Studien understryker betydelsen av sömn för att ungdomarna ska må bättre psykosocialt.

Vi vet att ungdomar sover för lite och ofta vid fel tidpunkt. Vi vet vilka konsekvenser det har, både på kort och lång sikt. Det som är positivt är att vi därmed bara behöver ägna oss åt vad vi ska göra åt det. Det är dock lättare sagt än gjort då det väcker ytterligare frågor.

Är detta något som skolan ska åtgärda eller är det föräldrarnas sak att ta tag i eller bör frågan lyftas upp på högre nivå och hamna på politikernas agenda?

Om det är skolans sak att åtgärda behövs mer resurser. Är det kommunerna eller regeringen som står för dessa eller skall det lösas inom ramen för skolans redan ansträngda budget?

Om det är föräldrarna sak att ta tag i behöver de få kunskap om betydelsen av sömn, kost och motion etc. samt stöd i hur man sätter upp regler och följer dessa samtidigt som man sköter sitt jobb, hemmet och familjen.

Om frågan ska upp på politikernas agenda behöver vi alla som jobbar med dessa frågor gå samman för att få dem att förstå vidden av problemet då det är uppenbart att de inte känner till detta. Vi måste få dem att se vilka konsekvenser sömnbrist och ständig uppkoppling får, både för individen och för samhället. Det kommer att stå oss alla dyrt om inget görs snart.

Vi måste hjälpas åt att hitta John Blund!

Anna Nygren

Författare
till boken Så funkar det! -sömn, stress och lite annat


 Parent-reported sleep problems during development and self-reported
anxiety/depression, atention problems, and aggressive behavior later in life.
ARch Pediat Adolesc Med. 2008;162(4):330-5.
 

Postat 2013-04-23 14:38

Stresshantering i hönsgården

Förra veckan fick vi sju ulliga små kycklingar. De är kläcka i äggkläckningsmaskin då Olga, vår Orpington-höna, gav upp sina ruvningsförsök. Jag satt och tittade på dem när de var två dagar gamla och blev helt fascinerad av  deras av- och på-knappar. Av- och på-knapp är ett begrepp jag  refererar till när det gäller stresshantering.  På-knappen avser det läge då  vi är igång, redo dvs. i stressberedskap med fokus utåt och av-knappen är när vi vilar och återhämtar oss med fokus inåt.  

Så, där for de små kycklingarna omkring på små tunna ben och rätt var det var så bara föll de ihop och somnade. Efter en stund vaknade de till och så for det runt igen, pickade lite, kvittrade lite och så, pang - somnade de igen.

När jag är ute och föreläser om sömn och stress brukar jag just säga att det är ingen fara med på-knapp, den kan vi inte, ska vi  inte och vill vi inte vara utan men den ska kompletteras  med många och kraftfulla tryck på av-knappen för att vi ska må så bra som möjligt. Här blir det så tydligt att naturen har skapat det så men att många av oss  tappat den funktionen och att vi trycker in på-knappen mest hela tiden. En del av oss har den till och med  intryckt dygnet runt.

Det är inte bara lärorikt att studera kycklingar och höns. Det är en sådan underbar här-och -nu-upplevelse. Min man och jag kan sitta och titta på våra hönor när de går runt i trädgården och  sprätter, pickar och letar mat. Det är så rogivande och intressant. Den perfekta stresshanteringen.

Nä, nu går jag ut till hönsgården igen, det ger ett sånt härligt tryck på av-knappen :)

Postat 2013-04-22 08:32

Presentation

Jag heter Anna Nygren och är elevhälsans expert på sömn- och stressfrågor. Jag bor på en liten gård öster om Uppsala och har en deltidstjänst som sömn- och stresshanterare på en gymnasieskola i Uppsala. Resterande tid åker jag runt i Sverige och föreläser på skolor och inom vård och omsorg runt om i Sverige, både för elever, personal och vårdnadshavare. Jag utbildar också personal inom skola, vård och omsorg i hur man kan jobba med sömn- och stressproblematik hos eleverna.

Efter att ha jobbat både som grund- och gymnasielärare och sett hur eleverna blev mer och mer ofokuserade och trötta utbildade jag mig inom sömn och stress. Den senaste i raden av kurser och utbildningar är "Hjärna och beteende" som jag läst vid Uppsala Universitet. Jag förenar min pedagogiska utbildning, min utbildning inom sömn och stress och min erfarenhet av att jobba med ungdomar, både inom skolan och tidigare inom barn- och ungdomspsykiatrin.

Sedan 2007 har jag jobbat med sömn- och stressproblematik hos unga och 2011 utkom min första bok i ämnet.

Utbildningar: På hemsidan kan du läsa mer om de utbildningar som Anna ger via sitt företag Frija. De kurser som ges är: Grundkurs, en genomgång av nervsystemet, sömn, ständig uppkoppling, hjärnan mm. Sömnskola, ett konkret verktyg för att jobba med elevers sömn – och stressproblematik. Djupavslappning, en metod för att hjälpa elever och/eller kollegor att hantera stress och sömn.

Föreläsningar: På hemsidan finns mer information om föreläsningarna.

Mejla en förfrågan till info@frija.se för tider och priser.

Kontakt: anna@frija.se telefon: 0705-200766 Hemsida: www.frija.se

Lästips: Så funkar det! -sömn, stress och lite annat

annonser

Föreläsare

Ämnen

särskilt stöd  anpassningar  utsatthet  
Hitta fler föreläsare här