Elevhälsan - Elevhälsan - Anna Nygren: Livsstilspedagog och grundare av www.unglivsstil.se



 Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!


Anna Nygren: Livsstilspedagog och grundare av www.unglivsstil.se

Anna skriver om hur livsstilen påverkar hur man mår och hur det går i skolan.
Postat 2013-07-24 07:40

Frukost på altanen

Sommarlovet ger en chans att verkligen ta sig tid att äta frukost i lugn och ro. Är det fint väder så är altanen ett toppenställe att äta en smörgås och dricka en kopp kaffe på. För mig är frukosten det viktigaste målet på dagen. Jag funkar inte alls utan frukost. Så har det inte alltid varit. När jag var tonåring så var jag en av dem som mådde illa när jag skulle äta frukost så jag lät bli. När min pappa fick höra talas om det så sa han åt mig att frukosten är jätteviktig. "Du får ta en tidning och läsa när du äter så att du inte tänker på vad du gör".  Jag gjorde som han sa och sedan dess kan jag inte vara utan frukost.

När jag är ute i landet och föreläser så träffar jag många, framför allt tjejer, som inte äter frukost för at de mår illa. Jag brukar då tipsa dem om att avleda tankarna och ta sig förbi illamåendet. Ett annat bra tips är att ta lite Proviva eller liknande precis när man vaknar. Då går blodsockret upp och det är lättare att få i sig frukosten.

Man ska försöka hitta något som man gillar att äta. I första skedet är det  att äta frukost som är det viktigaste, inte vad man äter. När man väl fått in rutinen att äta frukost så kan man börja se över vad  man äter och sedan successivt göra förändringar så att frukosten också är nyttig och ger så mycket långvarig energi som möjligt.

Utan frukost får hjärnan det tufft. Det har varit fasta hela natten och förråden är tömda. När hjärnan blir desperat efter energi så är risken att den ser till att man stoppar i dig något som går snabbat att omvandla till energi, en bulle, en chokladkaka eller en läsk. Blodsockret skjuter i höjden för att slå i botten en kvart senare. Startar man med en frukost med långsamma kolhydrater så håller man också blodsockernivån jämn och det är lättare att göra goda kostval resten av dagen och därmed fortsätta med en jämn nivå av blodsockret hela dagen. Hjärnan kan dessutom prestera på topp och det går mycket lättare att hänga med i skolan.

Att personer som hoppar över frukosten gör sämre val när det gäller maten resten av dagen vet man redan. Nu kommer nya forskningsresultat som visar hur hjärta och kärl påverkas av att inte äta frukost.

Det är 27 000 män mellan 45 och 82 år som ingått i studien. Det man såg var att de som inte åt frukost hade en ökad risk att drabbas av hjärtproblem. Risken att drabbas av hjärt- kärlproblem ökade med 27% enligt studie som  gjorts på Harvarduniversitetet.

Man ska nu följa upp med en studie på kvinnor. Jag skull gärna se att de går lite längre ner i åldrarna i framtida studier om frukost(o)vanor. Om man kan se förändringar hos män i 45-årsåldern så undrar man ju när det började. Det vore inte intressant att t ex se i vilken ålder kärlförändringar börjar synas, hur tidigt kan man se prediabetes samt hur ghrelin och leptin påverkas.

Den studien skulle jag gärna läsa till frukostmackan och kaffet

Postat 2013-07-11 09:24

Hjärnvågor istället för läkemedel mot ADHD

Vetenskapsradion rapporterar den 5/7  om en ny metod för behandling av personer med ADHD. Det som nu  ska testas är neurofeedback.  Neurofeedback  är en metod som i detta fall ska producera en viss typ av hjärnvågor som bland annat hjälper till att öka koncentrations-förmågan. Seija Sirviö på Karolinska institutet som leder studien, använder bilder och ljud på datorn samt film för att få försökspersonerna att förändra sin hjärnvågsfrekvens. När "rätt" frekvens uppnås hörs ett visst ljud eller så blir filmbilden skarp. Under 5 veckor ska Sirviö testa metoden på barn mellan 9 och 17 år. Den här metoden används redan i bland annat USA, Tyskland och Norge för behandling av ADHD men i Sverige har man ansett att det vetenskapliga stödet varit för svagt.

Att ta hjälp av hjärnvågsfrekvenser är något jag använt i undervisningen i många år. Ni som gått mina kurser vet att jag använder bineural waves för att hjälpa till att framkalla de hjärnvågor som främjar fokus och koncentration. Det jag sett är att elever med till exempel ADHD har  lättare att koncentrera sig och fokusera på uppgifterna när de får på sig hörlurarna med bineural waves.

Själv använder jag mig av appen  IBrainWave som är gratis. På den finns ett reglage där man kan ställa in hjärnvågorna från sleep till active. Själv började jag använda mig av bineural waves för ett tiotal år sedan när jag under en period hade sömnproblem. Toppenbra sömnmedel helt utan biverkningar. När jag använder det på elever med koncentrationssvårigheter brukar jag be dem uppskatta var på skalan mellan sleep och active de befinner sig just nu. Det blir då startpunkten och sedan drar jag eller de själva upp reglaget ca 5mm varje minut tills den är upp i active. I det läget brukar jag ha dem mellan 10 och 30 minuter. Jösses vad produktiva de kan vara med IBrainWave i öronen.

De elever som har svårt att hitta fokus på dagarna och nästan somnar över bänkarna brukar vara samma elever som är klarvakna på kvällen och inte kan somna. Då kan de göra samma procedur fast tvärtom, dvs. de går från acitve ner till sleep en bit i taget. Man kan också ställa in timern på t ex 30 minuter så stängs appen av när man somnat.

Hjärnan tränar sig att gå mellan de olika hjärnvågsfrekvenserna och får hjälp med  när den ska vara active och när den ska vara i sleep. Dessutom slipper man alla de biverkningar som är förknippade med ADHD-medicin.

Alla metoder som inte bygger på att tillsätta läkemedel, vilka dessutom ofta  ger nya symptom som i sin tur måste behandlas med ännu fler läkemedel, är värda att prova tycker jag.

annonser

Föreläsare

Ämnen

aktiva klassrum  digital stress  sömn  
Hitta fler föreläsare här