Elevhälsan - Elevhälsan - Anna Nygren: Livsstilspedagog och grundare av www.unglivsstil.se



 Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!


Anna Nygren: Livsstilspedagog och grundare av www.unglivsstil.se

Anna skriver om hur livsstilen påverkar hur man mår och hur det går i skolan.
Postat 2014-01-21 14:05

Tänk vad lite sömnbrist kan göra

 Att sömnen är livsviktig råder ingen tvekan om men vad många inte vet är att redan en natts dålig sömn kan få stora konsekvenser. Enligt Dr. Martin Winkler, Wilschenbrucher, kan en enda natts dålig sömn reducera de kognitiva funktionerna med mellan 30 och 40%. Blir det två nätter av dålig sömn kan förmågan att tänka logiskt, dra slutsatser, se sammanhang och förstå konsekvenserna av sitt handlande bli upp till 70% sämre.

När det gäller hälsan och immunförsvaret är det inte mycket bättre. Sover du dåligt en enda natt så ökar risken att bli sjuk med hela 40% enligt Torbjörn Åkerstedt. Tänk vad känsligt vårt immunförsvar är.

Nyligen presenterades resultaten från ett forskarteam vid Sahlgrenska Akademin i Göteborg. De visar att

en sömnlös natt räcker för att man ska få samma påverkan på hjärnan som man får efter en hjärnskakning. Vad de såg var att halterna av två protein i nervceller ökade med 20%. Dessa protein är sammankopplade med hjärnskada och fyndet överraskade forskarna.

Så vill man vara smart, frisk och hålla hjärncellerna i trim så ska man se till att alltid sova gott, dvs tillräckligt länge och vid rätt tid.

Har du svårt att sova så kommer här ett tips. Gå in på www.frija.se/avslappning. Där finns avslappningsövningar att lyssna på för att kunna slappna av, komma till ro och somna. De är dessutom gratis.

Sov gott!

Postat 2014-01-16 15:52

Sömnskola på schemat

Lågpresterande elever är ett allvarligt skolproblem som kan få stora konsekvenser, både för eleven själv och för samhället. Man vet att goda skolresultat hänger ihop med möjlighet till vidare studier och framtida möjligheter till arbete och försörjning. De lågpresterande eleverna riskerar att stängas ute från både högre utbildning och arbetsmarknaden. De riskerar också att drabbas av psykisk ohälsa, hamna i utanförskap och de har ökad risk att hamna i ett bidrags-behov.

    För goda skolresultat krävs bland annat god kognitiv förmåga, att man kan lära in, fokusera och minnas. Allt detta är direkt kopplat till sömnen. Ytterligare en studie i detta viktiga ämne publicerades i Sleep-journal i slutet av 2014. (http://www.sleep-journal.com/article/S1389-9457(14)00353-0/fulltext#s0150). 

    Där har man tittat särskilt på kopplingen mellan sömnkvalitet och studieresultat i matematik och språk (engelska som modersmål och franska som främmande språk). När man tittade på sömnkvaliteten hos eleverna och hur de presterade fann man ett samband mellan god sömnkvalitet och bättre resultat i matematik och språk. Forskarna menar att deras resultat visar hur viktigt det är att prioritera sömnen och att jobba aktivt med att identifiera de elever som inte får tillräckligt med sömn och hjälpa dem till goda sömnvanor. De menar att man ska integrera sömnprogram i skolan för att öka elevernas möjlighet till goda studieresultat. De ser det som ett kostnadseffektivt sätt att öka skolresultaten.

    Forskarna såg också att ju äldre eleverna var desto kortare var sovtiden varför dessa sömnprogram bör införas redan i grundskolan och att en screening av eleverna, för att snabbt identifiera dem med sömnproblem, ska göras regelbundet. Detta är extra viktigt när det gäller elever som har svårigheter i matematik och språk, enligt det kanadensiska forskarlaget.

   Kan vi genom att hjälpa eleverna att öka sin sovtid och sömnkvalitet få högre skolresultat så är mycket vunnet. Om vi kan lära våra elever, och deras föräldrar, om sömn ökar elevernas chanser till bättre prestation och skolresultat. Det ökar i sin tur chansen för att de ska lyckas i livet och då har vi gjort en värdefull insats. Att vi dessutom gör en socioekonomisk besparing är ju en extra bonus.

Läs mer om sömn och betyg på http://unglivsstil.se/skolor/betyg-och-somn/

annonser

Föreläsare

Ämnen

pulsträning  stress  digital stress  
Hitta fler föreläsare här