Elevhälsan - Elevhälsan - Anna Nygren: Livsstilspedagog och grundare av www.unglivsstil.se



 Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!


Anna Nygren: Livsstilspedagog och grundare av www.unglivsstil.se

Anna skriver om hur livsstilen påverkar hur man mår och hur det går i skolan.
Postat 2014-06-09 12:22

Regelbundna tider för sömn och matintag förebygger ohälsa

Om jag skulle ge ett enda råd till föräldrar gällande barn och ungas livsstil så är det att hålla kroppsklockan. Regelbundna vanor gällande sömn och matintag lägger grunden för god hälsa och det kan förebygga fetma, depression, stressjukdomar och ämnesomsättningssjukdomar.

Alla levande organismer har en kroppsklocka. Kroppsklockan är en samling nervceller i ett område i hjärnan som kallas den suprachasmatiska kärnan och den finns i hypothalamus. Kroppsklockan ställs in varje dag även om den är relativt stabil i sin rytm. Kroppsklockan är trög och svarar inte direkt på förändringar utan det tar tid att ställa om den. Något som alla som rest över flera tidszoner är väl bekanta med.

Ljus och aktivitet ställer in kroppsklockan. Den reglerar vår rytm för sömn och vakenhet, födointag, aktivitet och utsöndring av till exempel stresshormon och sömnhormon. Kroppsklockan kan man se som en överordnad tidshållare. Den styr över våra klockgener som finns i våra organ och vävnader. Det här systemet är grundläggande för hela vår fysiologi och det har påverkan på vår hälsa och vårt beteende.

Att ha oregelbundna vanor gällande sömn och matintag ruckar på kroppsklockan vilket kan bidra till varför vi ser en sådan stor ökning av bland annat hjärt- kärlsjukdomar och typ 2-diabetes som nu kryper allt lägre ner i åldrarna.

Om vi vill göra våra barn en enda tjänst är det att hjälpa dem att hålla kroppsklockan. Det gör vi genom att hålla regelbundna tider för sömn och ätande med så små variationer som möjligt. Att låta barnen vara upp senare på fredag och lördag kväll och skjuta på frukosten på lördag och söndag är att göra dem en björntjänst. Det kan kännas mysigt och det är ibland svårt att stå emot deras men-snälla-kommentarer. Att visa omtanke om sina barn är ibland att göra dem besvikna. Förhoppningsvis blir det lite lättare när man är medveten om hur viktigt det är för hälsan att hålla på mat- och sovrutiner.

Vill du veta mer om kroppsklockan hittar du en artikel skriven av Maria Lennernäs Wiklund, professor i mat- och måltidskunskap med beteendevetenskaplig inriktning. Artikeln heter Att äta är en fråga om tajmning. Du hittar den här:

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=14904

annonser

Föreläsare

Ämnen

vårdgivare  handledning  ledningssystem  
Hitta fler föreläsare här