Elevhälsan - Elevhälsan - Anna Nygren: Livsstilspedagog och grundare av www.unglivsstil.se



 Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!


Anna Nygren: Livsstilspedagog och grundare av www.unglivsstil.se

Anna skriver om hur livsstilen påverkar hur man mår och hur det går i skolan.
Postat 2015-05-20 09:22

Skärmar leder till förlängd insomningstid och förkortad sovtid hos unga

Ju längre tid ungdomar spenderar vid dator, surfplatta och mobil desto sämre blir deras sömn. Det visar en norsk studie där man tittat på 10 220 ungdomar mellan 16 och 19 år (54% flickor). Man såg att mer än två timmars skärmtid efter skolan hade ett starkt samband med både försenad sömn och kortare sovtid. Nästan alla tonåringar i Norge anger att de använder skärmar just innan sänggåendet. Många anger också att de får färre än fem timmars sömn per natt. I studien ställdes frågor om ungdomarnas sömnvanor på både vardagar och helger samt hur mycket skärmtid de hade utanför skolan. Flickor angav att de spenderade ungefär fem och en halv timme per dag med TV, dator, mobil eller andra elektroniska apparater. Pojkar spenderade lite mer tid framför skärmar, ungefär sex och en halv timme per dag. Bland pojkarna var datorspel med populärt medan flickorna hellre spenderade tid med att chatta online.

 

Oavsett vilken typ av skärmar man använder under dagen och under timmarna innan sänggåendet verkar det störa sömnen och försvåra insomnandet. Ju fler timmar ungdomarna spenderade vid skärmar desto mer störd blev deras sömn. När skärmtiden gick upp till fyra timmar eller mer per dag löpte ungdomarna 49% högre risk att insomningstiden skulle överstiga en timme. Dessa ungdomar tenderade också att få färre än fem timmars sömn per natt. Ju mer skärmtiden ökade hos ungdomarna desto kortare blev sovtiden. Det kan bero på att mycket skärmtid lämnar för få timmar kvar till sömn men det kan också bero på att skärmarnas blå ljus sänder fel signaler till hjärnan vilket stör den biologiska klockan och gör oss mer vakna, säger Dr Mari Hysing et al at Uni Research Health, Bergen Norge. Dr Hysing säger att hennes forskningsresultat kan vara intressanta för en bredare grupp av befolkningen då många människor har mycket skärmtid. ”Vi vet att tillräckligt mycket sömn är nödvändigt för god fysisk och mental hälsa. Att koppla ner kan vara ett viktigt steg mot att säkra en god natts sömn.” säger Professor Russel Foster vid University of Oxford. Det här är en viktig studie då den ger empirisk evidens för att skärmanvändning före sänggåendet verkligen förkortar sovtiden. Detta bör tonåringar varnas för, säger Foster.

 

I studien hänvisas till bland annat en Australiensisk studie, Short et al 2011, där man menar att nyckeln till att förbättra ungdomars sömn finns hos föräldrarna. De ungdomar som hade föräldra-reglerade sovtider hade längre sovtid och förbättrad funktion under dagtid. 

 

Detta är en översättning av en artikel från BBC News,15 May 2015, skriven av Pallab Ghosh. Här kommer du till den. 

 

Läs mer om sömn och skärmar på www.unglivsstil.se

 

Postat 2015-05-13 10:45

Nedkopplingens Dag på Skapaskolan

Så var Nedkopplingens Dag över för denna gång. Glädjande nog var det många skolor som visade intresse för dagen och tog del av arbetsmaterialet om medievanor från Ung Livsstil. 

 

Tanken med dagen var att få chans och tid att medvetandegöra och reflektera kring sin uppkoppling under digital vila. En skola som verkligen tog chansen var Skapaskolan i Huddinge. Skapaskolan är vanligtvis mycket uppkopplad och det mesta av skolarbetet görs på lärplattor och dator. Klockan 10.00 kopplade alla elever och personal ner och eleverna jobbade bland annat med att söka information i uppslagsverk, något som var helt nytt för några av eleverna. En elev uttryckte sig så här: ”Om vi säger att jag vill veta mer om Kebnekaise så om jag söker på det på internet så kan det komma upp liksom jättekonstiga saker men om jag slår upp i en sån här uppslagsbok eller faktaböcker och sånt där så får man upp mer fakta om Kebnekaise.”

 

Andra elever kommenterade den Nedkopplade dagen så här: ”Vi behöver också träna på handstilen och kunna läsa i vanlig bok och så.” och en pojke svarade på frågan om de kommer att koppla ner mer i framtiden så här: ”Vissa dagar tror jag att vi ska vara nedkopplade så här för jag tycker att det var väldigt bra.”

Lilla Aktuellt var på plats och filmade när Skapaskolan kopplade ner och programmet visades den 12/5. Inslaget ligger ca 3.30 in i programmet, du hittar det här 

 

Även Rapport uppmärksammade Nedkopplingens Dag och de hade ett inslag om Skapaskolans nedkopplade dag. Här kommer du till inslaget där Magnus Blixt på Skapaskolan också kommenterar dagen. 

 

Eleverna var förvånansvärt positiva till att jobba utan uppkoppling och dagen väckte onekligen tankar hos både personal och elever. Nästa år återkommer Nedkopplingens Dag då hoppas jag att ni och era elever gör som Skapaskolan och kopplar ner för en stunds eftertanke under digital vila 

 

Man kan fortfarande ta del av materialet och frågorna om uppkoppling och tillgänglighet är ju alltid lika aktuella att jobba med i skolan. Skicka ett mejl till info@unglivsstil.se om ni också vill få tillgång till arbetsmaterialet.

Läs mer om materialet här:

http://unglivsstil.se/skolor/nedkopplingens-dag/

Postat 2015-05-04 15:14

När hade era elevers mobiler semester senast?

Nu kan vi hjälpa våra elever att få lite digital vila och en chans att reflektera och fundera over sitt skärmanvändande i lugn och ro.

 

Ibland blir det lite för mycket tid vid mobil, dator och surfplatta. Det stjäl tid från de grundläggande behoven och det är inte allt för sällan vi möter elever som sovit för lite för att de fastnat vid skärmar. De missar frukosten och den fysiska aktiviteten kanske helt uteblir till förmån för att sitta framför dator eller mobil. Till och med vi vuxna har ibland svårt att hitta ett bra förhållningssätt till tekniken. Då är det inte svårt att förstå att våra elever inte riktigt hittat balansen mellan skärmar och återhämtning ännu.

 

På Nedkopplingens Dag den 12 maj stänger alla som vill av sin uppkoppling klockan 10.00. Här kan vi behöva uppmuntra, uppmana eller utmana eleverna för att få med dem. Om de sedan går hem och uppmuntrar, uppmanar och utmanar sina föräldrar att delta på Nedkopplingens Dag kan vi öka chansen att de får till en dialog i hemmen kring medieanvändning, både barnens och föräldrarnas.

 

Vill man inte stänga av kan man fundera på vad det beror på. Kanske är man nöjd som det är, kanske är det inte praktiskt möjligt att koppla ner just nu eller kanske känns det obehagligt att inte vara tillgänglig och ha koll på omvärlden? De som kopplar ner kan fundera på var det lämnar dem att bryta tillgängligheten, vad gör man istället och hur länge kan man klara sig utan uppkoppling. Intressanta frågor som endast kan få ett svar under digital vila.

 

För att få till diskussion och reflektion kring användandet av mobil, surfplatta och dator har Ung Livsstil tagit fram ett aktivitets-paket med pedagogiskt material. Här finns film, övningar, diskussionsfrågor, skrivuppgifter, övningar, checklistor etc. Du som jobbar inom skolan, som pedagog eller inom elevhälsan, kan låta eleverna jobba med delar eller hela materialet. För att få tillgång till materialet behöver du bara skicka ett mejl till info@unglivsstil.se och ange skola och en mejladress till den person som sedan kan förmedla inloggning till andra på skolan.

 

Själv ser jag fram mot Nedkopplingens Dag med spänd förväntan och lite nervositet. Kan jag sköta mitt jobb utan uppkoppling eller måste jag ta ledigt, hur lång tid klarar jag att inte kan kicka igång mitt belöningssystem genom att titta i mobilen, kommer det att kännas tomt? Det ska bli ytterst intressant att få svar på detta.

 

Hoppas att ni tar chansen att ge era elever lite digital vila på Nedkopplingens Dag och att du också kopplar ner för att få svar på vad som händer då :) 

För mer information om Nedkopplingens dag besök www.unglivsstil.se

Du kan också mejla info@unglivsstil.se eller ringa 0708-208 999

 

Följ Nedkopplingens Dag på sociala medier. Jag vet att det låter helt galet att använda sociala medier till Nedkopplingens Dag men man kan skriva innan och efter och de som väljer att inte koppla ner kan vi läsa om när vi andra kopplar upp igen :)

www.facebook.com/unglivsstil

www.twitter.com/unglivsstil @Unglivsstil  #digvila

www.instagram.com/unglivsstil/

 

Nu börjar nedräkningen!

annonser

Föreläsare

Ämnen

handledning  utveckling  mobbning  
Hitta fler föreläsare här