Mötesplatsen - Visa ett inlägg - pedagogisk kartläggning utredning
Visa ett inlägg
Gammal 2014-02-21, 23:53
BoA BoA is offline
Medlem

Reg.datum: feb 2014
Hej! Detta är verkligen inte alls menat som någon kritik mot dig mormor, men jag ser det du lade ut snarare som en mall för hur man kan disponera det som man kommit fram till i en pedagogisk kartläggning, än ett instrument för att genomföra den? Fast det kanske var det du lovan frågade efter? Jag har i sådana fall ingen mall att rekommendera tyvärr. Men om du frågar efter ett generellt instrument vid kartläggning så tänker jag på ICF. Men ICF är omfattande material och man måste sätta sig in i det ordentligt. Du kan söka på socialstyrelsens webbplats så hittar du mer information om ICF. SPSM hade någon kurs i ICF förut, men jag vet inte hur det ser ut nu.
Oavsett instrument eller mall så skulle jag tipsa om att verkligen använda sig av både eleven och föräldrarna i kartläggningen. Det kanske är rutin hos dig, det vet jag ju förstås inte, men om det inte är det, så involvera dem! Föräldrar överlag är experter på sina barn och kan vara en ovärderlig resurs för skolan i arbetet att förstå elevens behov och förutsättningar. Sedan tänker jag att hur du sammanställer resultatet av din kartläggning egentligen borde påverkas mycket av frågeställningen och valet av kartläggningsmaterial. Många kommuner/ skolor brukar dock ha färdiga mallar av något slag.
Svara med citat