anställd av elevstöd eller skola - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Ämnesdiskussioner > Elevhälsans organisation

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2007-04-25, 13:41
susfas susfas is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2007
anställd av elevstöd eller skola
Hej!
tänkte fråga vad ni har för erfarenhet av att vara anställd direkt av rektorerna. I min kommun har vi haft en chef (elevstöd) som haft hand om skolsköterskor, kuratorer, psykologer och specialpedagoger. Från hösten är bestämt att varje skolsköterska ska vara anställd av sin eller sina skolor. Vilket vi är skeptiska till. I praktiken betyder det att har man två eller tre skolor har man lika många chefer. Många är också rädda för att bli utnyttjade på andra områden, t ex fritids.
Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 20:16
Solveig Solveig is offline
Administrator

Reg.datum: jan 2007
I Huddinge kommun är skolsköterskorna sedan många år anställda av rektorerna.
Har skolsköterskan flera skolor så kan endast en av rektorena vara skolsköterskans närmaste chef. (man kan inte ha två chefer).
Flera skolsköterskor i min kommun är numera missnöjda med att rektor är deras närmaste chef. Många tycker att rektorena inte riktigt förstår vår verksamhet och att det skulle vara bättre för verksamheten om vi var anställda centralt.
Själv är jag lite kluven i frågan. Risken kan bli att skolsköterskan blir ännu mera bortglömd och ihågkommen bara när hon inte är på plats.
Fördelarna är naturligtvis många men överväger dem, det är frågan.
Vad tycker ni?
Svara med citat
Gammal 2007-09-20, 09:30
Margie Margie is offline
Medlem

Reg.datum: maj 2007
I vår kommun har vi till rätt nyligen haft olika chefer, alla vi som jobbar med elevhälsan. Vår förre, mycket framsynte BUN - chef, som rätt fort knallade vidare i karriären, hade mycket visioner om stora positiva förändringar i skolvärden. En sak som hände var att vi, kuratorer, skolsköterskor, skolpsykologer, hörsel och tal - pedagoger och specialpedagoger hamnade under en organisation, under en chef. Det anställdes även en hälsopedagog. Jag kan bara se positiva saker med detta. Innan, då vi hade olika chefer, en del hade rektorer, andra hade andra lösningar, så var det svårt att samarbeta mellan de olika proffesionerna. Vi jobbade även under olika förutsättningar, många av våra chefer visste knappt vad vi gjorde. Nu finns möjlighet att jobba mycket mer gränsöverskridande, vilket kommer det enskilda barnet till del. Jag kan t ex ha värderingsprojekt tillsammans med hälsopedagogen i en klass eller jobba ihop med en skolsköterska runt en elev som behöver stöttning både då det gäller det fysiska välmåendet och det psykosociala. Skolpsykologerna har jag också ett nära samarbete med. En kartläggning av alla dolda kompetenser (fortbildningar, tidigare yrken och erfarenheter, specialintressen o.s.v) gör att man kan söka stöd och hjälp då man känner att den egna kompetensen inte räcker till. Vi har regelbundna träffar med alla i barn och elevhälsan och vi har även handledning inom den egna yrkesgruppen. Vår organisation är rätt så ny men jag kan bara se fördelar. Vår chef är givetvis med i ledningsgruppen, rektorer och områdeschefer, som träffas varje vecka och det minskar risken för att vi ska glömmas bort på skolorna. (vi efterfrågas mer än vi hinner med) Förutsättningen för att en elevhälsoorganisation ska fungera är förståss att chefen har kompetens att möta upp alla våra spretiga yrken och erfarenheter och att hon/han är lojal mot oss, sin grupp.
Svara med citat
Gammal 2008-05-19, 10:15
anegra anegra is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2007
organisation elevhälsan
Det låter toppen som Margie berättar och så som man vill att det ska fungera. Jag är övertygad om att vår kompetens inte kommer till sin rätt så länge vi sitter ute på skolorna med rektor som chef,det finns ingen som har fokus på vårt arbete ute på skolan (mer än förhoppningsvis vi själva).Jag förstår inte heller på vilket sätt jag ska bli "ihågkommen" mer bara för att rektor är min chef? Jag tänker nog att jag blir mer bortglömd vad gäller utbildning/fortbildning och fokus på rätt uppdrag!
Anette
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta