Elevhälsans placering. - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Ämnesdiskussioner > Elevhälsans organisation

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2007-10-05, 12:43
Sven Sven is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2007
Elevhälsans placering.
Hej!

Jag är intresserad av att komma i kontakt med skolor som inte har elevhälsopersonal placerad på skolorna utan sitter placerad centralt tillsammans. Jag vill ta bort elevhälsans personal på skolan så att lärarna inte springer med sin ångest till oss och vill att vi tar hand om problemet som de har t ex med en elev. Jag vill att lärarna litar på sin kompetens och bjuder in oss i konsultation istället där vi stödjer dem att klara av sina arbetsuppgifter. Vore trevligt att komma i kontakt med skolor som jobbar så.

MVH

Sven
Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 17:52
Carin Carin is offline
Medlem

Reg.datum: maj 2007
Hej! menar du att skolsköterska skall sitta utanför skolan som en vårdcentral?
Svara med citat
Gammal 2008-01-14, 14:21
agnetha@prvard.se agnetha@prvard.se is offline
Medlem

Reg.datum: sep 2007
Hej!
På Värmdö arbetar vi med tre skolor som ligger inrymda i samma fastighet men där en av skolorna står för skolhälsomottagningen. Man kan alltså beskriva detta som en central mottagning för dessa tre gymnasier. Jag kan förmedla kontakten med ansvarig sjuksköterska om intresse finnes.

Mvh Agnetha Franzén-Hermin
Svara med citat
Gammal 2008-02-17, 10:12
GunillaCK GunillaCK is offline
Medlem

Reg.datum: okt 2007
Att hjälpa lärare med "sin ångest"
Var kan personer i elevhälsoteam göra mest nytta? Den frågan tycker jag att det är viktigt att ställa sig när man diskuterar placeringen i organisation. Jag arbetade som skolpsykolog under 80-90-talet då denna den organsiatoriska placeringen var en mycket aktuell fråga. Det fanns ett driv mot att psykologerna skulle sitta utanför organisationen och var konsulter till skolan. Beställarkompetens var det mycket prat om, eller snarare avsaknad av beställarkompetens. Själv arbetade jag på en skola, men mestadels med konsultativa insatser. Vad var fördelen med det? Jo, den att jag som skolpsykolog var lätt att komma i kontakt med, när jag faktiskt syntes i fikarummet och fanns på mitt rum. Det betydde att jag kunde komma in i ett ärende innan allt hade blivit katastrofalt. Det var förstås viktigt att organsiera själva insatsen och inte helt lämna över till den lärare som sökte upp mig att fundera ut hur man skulle angripa problemet. Att hjälpa läraren att hitta en väg att hantera svårigheterna - eller sin ångest - kommer eleven tillgodo direkt. En av mina viktigaste uppgifter som skolpsykolog tyckte jag var att hjälpa läraren att plocka fram sin kompetens och börja arbeta i en konstruktiv riktning. Att inte känna att man står helt ensam med ett problem gör ju också att vi kan jobba på lite mer: det gäller nog oss alla. Kan läraren hitta ett konstruktivt bemötande av eleven påverkas också situationen mellan dem.
Beställarkompetens? Kräver vi att läraren själv skall ha analyserat och bedömt vilken insats som skall göras kan det vara så att de i sin stress över situationen inte tänker på att de själva skulle behöva ventilera saken för att hitta nya vägar utan snarare försöker bli av med problemet=eleven. Till psykologen kommer en utredningsbeställning t.ex.
Vad har detta med den organisatoriska placeringen att göra? Ju längre ifrån verksamheten - ju längre tid kommer att gå innan vi kallas in.
Svara med citat
Gammal 2008-02-20, 22:57
annhan annhan is offline
Medlem

Reg.datum: feb 2008
Jag tänker också att elevhälsans placering måste vara bland de den vänder sig till, dvs. eleverna! Barn och ungdomar i skolan behöver viktiga vuxna som syns - inte som sitter centralt placerade eller på sina rum! Fler professionella vuxna ut i skolvardagen, bland eleverna tror jag är en av lösningarna för ett bättre skolklimat idag, för både personal och elever!
Svara med citat
Gammal 2008-05-19, 10:29
anegra anegra is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2007
elevhälsans placering
jag tycker det är en intressant diskussion om placeringen av skolhälsans lokaler. Man kan anse att det i första ögonblicket är självklart att skolsköterskan ska sitta i sitt rum på själva skolan men vid närmare eftertanke kanske det vore bättre utnyttjande av denna person om man kom ut på skolan och hade mer riktade projekt som ávser att vara förebyggande och inriktat på det man centralt ansett vara prioriterat, tex fetma övervikt. Själva akutvården är något man kan klara sig utan redan på dagisnivå där finns ju inga sköterskor på plats vad jag vet i alla fall. Kanske vore det bättre att elevhälsans kuratorer och i vissa fall psykologer fanns på plats i skolan istället då de är mer inriktade och utbildade i samtal av mer psykosocial karaktär?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta