Samarbete med myndiga funktionshindrade elevers föräldrar? - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Ämnesdiskussioner > Elever i behov av extra stöd

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2009-10-05, 19:54
Kagra Kagra is offline
Medlem

Reg.datum: okt 2009
Samarbete med myndiga funktionshindrade elevers föräldrar?
Jag arbetar på gymnasiets individuella program. Vi har ett treårigt IV-program för elever med funktionsnedsättningar. Nu har vi ett par elever som säger nej till att vi kontaktar deras föräldrar.

I det ena fallet har vi krävande föräldrar som vill ha mer information om skolgången än vad vi anser rimligt. Nu vill eleven inte att vi kontaktar förälder ö.h.t. och vill inte ha med förälder på EVK eller utvecklingssamtal. Den eleven saknar diagnos (föräldern har sagt nej till utredning och särskola) men har mycket stora svårigheter och arbetar huvudsakligen mot målen i åk 5. Vi skickar nu information till elevens mail som de kan läsa hemifrån, men möts av mycket stort missnöje från föräldrarna som menar att vi är skyldiga att samarbeta med dem med tanke på elevens inlärningssvårigheter. Eleven hotar med att skada sig själv eller mamma om vi kontaktar föräldrarna.

I det andra fallet är det en myndig elev som inte låter oss meddela förälder att hans frånvaro är så hög att studiemedlet (och därmed familjens bostadsbidrag) kommer att dras in. Eleven har asperger och kan nog inte sätta sig in i konsekvenserna.

Så, ska man kontakta förälder mot elevens vilja när de fyllt 18?
Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 21:24
Aninor Aninor is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2007
Socialtjänsten
Mitt råd är att kontakta Socialtjänsten - i båda fallen. Man kan dra ärendena för dom utan att nämna elevernas namn. De kan då ge rådet att göra en formell anmälan eller inte. Även myndiga personer kan man anmäla till Socialtjänsten om de riskerar att fara illa.
Svara med citat
Gammal 2009-10-23, 11:21
Kagra Kagra is offline
Medlem

Reg.datum: okt 2009
Är ingen större idé att anmäla myndig elev till socialtjänsten. Det är bara om det förekommer droger, misshandel eller likn. som de kan göra något.
Senast redigerad av Kagra den 2009-10-23 klockan 11:24.
Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 10:38
Aninor Aninor is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2007
Jag skrev "kontakta" inte "anmäla"
Jag menar att socialtjänsten kan vara till hjälp för att avgöra vad man bör/kan göra i detta ärende. Jag menar inte att anmäla. Att kontakta är inte detsamma som att anmäla. Man diskuterar ärendet utan att nämna personens namn och kan då få råd om hur man kan göra.

Visst kan socialtjänsten träda in om en person hotar med suicid likaså om en person "inte förstår sitt bästa".
Man bör fråga socialtjänsten direkt vad de kan göra innan man avgör vad de kan och inte.
Senast redigerad av Aninor den 2009-10-25 klockan 10:42. Anledning: tillägg i texten
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta