Finns erfarenhet av att ha rektor som verksamhetschef för shv? - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Ämnesdiskussioner > Elevhälsans organisation

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2009-09-18, 10:08
PiaL
Guest

Finns erfarenhet av att ha rektor som verksamhetschef för shv?
Tacksam för synpunkter såväl bra som dåliga. Så snabbt som möjligt dessutom =))
I stockholm finns planer på att tillsätta rektor som verksamhetschef i stället för som idag en skolöverläkare. Ärendet ska upp i Utbildningsnämnden okt eller nov har det sagts.
Jag vill från Vårdförbundets sida göra en skrivelse/yttrande till nämnden och vill här få underlag och synpunkter.
Sedan rektorerna blev chefer för kuratorer och de flesta psykologerna kan man se att kuratorerna är sällsynta i skolvärlden och psykologtid endast köps för tester inför utredningar. Specialpedagogerna har så mycket att de inte kan hinna med mer än det mest akuta när eleverna riskerar gå ut 9:an med ig. Att elever med behov av särskilt stöd ska få den hjälp de har rätt till stämmer bara delvis eftersom rektorernas främsta uppgift är att hålla budget. Skolsköterskorna har allt oftare flera elever/heltidsmått än vad skolhälsan rekommenderar. Minskar elevantalet med 20 dras timmar bort men ökar det med 75 tillsätts sällan något alls.
Jag befarar att om rektor blir verksamhetschef blir skolsköterskor och läkare snart bara vaccinatörer som ser eleverna 1-3 ggr på hela skoltiden. Hur ser du på saken???
Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 20:10
eric eric is offline
Medlem

Reg.datum: sep 2007
Hej!
Jag tror att det skulle vara katastrofalt om rektorerna blev verksamhetschef för SHV. Hur skulle de kunna förstå vilket viktig uppdrag det är att vara VC för hälso och sjukvårds verksamhet. Redan idag är ju verksamhetschefen ofta inte medicinskt utbildad men måste då deligera de uppgifter de ej är behöriga att utföra. Detta i sin tur innebär ju att VC och den som får det medicinska ledningsansvaret måste gå hand i hand för att föra ut bad skolhälsovård är enligt lag och i praktiken. VC måste ha mandat att utföra sitt uppdrag och redovisa till vårdgivaren när man inte uppfyller målen för verksamheten.
Om detta chefskap ska läggas ut på enskilda rektorer så kommer vi få tusentals olika mål och riktlinjer och tanken på en likadan SHV oavsett kommun och län förblir en vison som vi aldrig kommer i närheten av.
Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 15:43
stale stale is offline
Medlem

Reg.datum: jan 2009
Elevhälsans oranisation
Har arbetat som skolsköterska i drygt 10 år och varit med om olika organisationsformer.
Min uppfattning är att det sämsta alternativet är att ha en rektor som chef.
1. Skolhälsovården är en liten del i skolverksamheten och en rektors primära uppgift är att leda det pedagogiska arbetet, skolans ekonomi etc. Någon tid över för att engagera sig i skolhälsofrågor finns ej. Oftast inget intresse heller. Vilket leder till att rektorerna saknar helt eller har bristfällig kunskap om vårt uppdrag och vår arbetsituation. De kan inte bli någon bra chef för skolhälsovårdens personal.
2 Fördelen med en sammanhållen elevhälsa är att man har en chef vars huvudsakliga uppdrag är att bedriva elevhälsovårdsfrågor Det ser jag som en förutsättning för att kunna utveckla och bedriva en bra elevhälsovård. Man kan styra resurser utifrån behov och inte revirtänkande man kan utnyttja spetskompetens på ett eftektivar sätt. och utbilda inom vissa spec. kompentenser som kommer hela elevvården tillgodo. och inte att enskilda rektorer avgör vad som behövs i utb/ utveckling.
Min utgångspunkt är skolsköterskan men jag kan se många poänger i de andra yrkesgrupperna. Och poängen att kunna samverka inom hela elvvården och komma ifrån rektorernas revirtänkande. och framförallt deras bristande engagemang och intresse.
( jag kan förstå att det handlar om att deras huvudsakliga uppdrag tar för mycket tid för att hinna med ett engamang i elevhälsovården. och att det inte handlar mom någon form av ilvilja. Men dom blir inga bra chefer för elvhälsovården)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta