Stickrädda elever - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Skolsköterskor

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2015-01-21, 10:59
sofiet sofiet is offline
Medlem

Reg.datum: nov 2014
Stickrädda elever
Hur förbereder ni stickrädda elever inför vaccinationer? Nu menar jag de som är riktigt rädda, nästan panikslagna. Alla tips och idéer mottages tacksamt.
Svara med citat
Gammal 2015-02-17, 10:09
katharina katharina is offline
Medlem

Reg.datum: dec 2011
Stickrädd elev
Jag remitterade en elev i åk 2 till Lekterapin på Barnmottagningen.
Elev hade tidigare varit med om traumatisk händelse i samband med venflonsättning inför operation då fyra personal hållit fast. I samband med planerad MPR-vaccination hade eleven panik. Gjorde försök att lugna och han var redo många gånger men lyckades inte. Jag kontaktade Barnmottagningen och fick detta rådet. Han ska kallas under vårterminen. Planeras 3-4 besök. Hopps det går bra!
Svara med citat
Gammal 2015-03-04, 12:56
Rosamalva Rosamalva is offline
Medlem

Reg.datum: jun 2012
Jag brukar förbereda dem i god tid. Låta dem komma och prata. Vara noga med att låta dem förstå att det är de själva som kommer att få bestämma när sprutan skall ges. Jag kommer aldrig att tvinga eller lura mig på dem. Sedan brukar jag låta dem välja musik på min Spotify, förklara att jag kommer att "lura hjärnan" att göra att det känns så lite som möjligt. Jag gör det genom att omväxlande lätt beröra överarmen men mina lätta fingrar och blåsa försiktigt där jag tänker sticka. Jag pratar lugnt och berättar att jag känner att hon/han känns avslappnad och att jag nu märker att det kommer att gå bra, att "nu känner jag att du är redo". Allt som oftast kommer det en liten nick som tecken på att det är ok att ge. Jag tror att känslan av att eleven har kontroll över situationen, musiken och den taktila beröringen bidrar till en avslappnad stämning i rummet. Ibland lyckas det ju inte och då berömmer jag förstås ändå eleven för att den gjorde ett jättebra försök.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta