Vad är mitt anvar??? - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Skolsköterskor

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2015-03-15, 18:51
LisaStina LisaStina is offline
Medlem

Reg.datum: jan 2015
Vad är mitt anvar???
Ganska nyligen börjat arbeta som skolsköterska på tre olika skolor. Väldigt roligt men mesta tiden
går åt till att kontrollera vaccinationsstatus och följa upp om hälsosamtalen gjorts (är på gymnasieskola). Vad jag undrar är; 1. med rygghörsel/syntest det ska vara gjort i grundskolan eller? Och jag följer bara upp om det finns ytterligre kontroller att göra?
2. Om ni får in en elev som mår väldigt dåligt eller uttrycker självmordstankar, hur gör ni då? det har som tur ä inte hänt mig än). Kontaktar ni kurator eller föräldrar? Hur mycket förväntas det att jag som skolsköterska ska kunna hantera av detta? Jag kan ju givetvis finnas som en vuxen som bryr sig och lyssnar, men jag känner inte att jag har utbildning eller kompetens för att hjälpa en elev ur ett psykiskt illamående??
Svara med citat
Gammal 2015-03-18, 10:49
SannaStrandberg SannaStrandberg is offline
Medlem

Reg.datum: jan 2013
http://www.elevhalsan.se/staffan/myn...retess_809.htm

I länken ovan får du förhoppningsvis lite klarhet i din andra fråga.
Jag vill tillägga att som skolsköterska är det säkert till fördel att ha kontakt med skolkuratorn på den skola detta skulle uppstå och rådfråga ,utan att röja elevens identitet, samt hänvisa eleven till kurator , ungdomsmottagning eller BUP. Ibland kan det räcka med att visa att man faktiskt bryr sig om eleven. Psykisk sjukdom bland unga är vanligt OCh måste uppmärksammas i tid så att det inte växer sig tyngre och svårare.
Handlar det om en omyndig elev så borde det finnas möjlighet att flagga för att föräldrarna måste få reda på sitt barns psykstatus och söka sig till skolkurator eller BUP.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta