Verksamhetsansvar - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Skolsköterskor

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2010-10-05, 13:32
catrine catrine is offline
Medlem

Reg.datum: okt 2007
Verksamhetsansvar
Jag arbetar som skolsköterska på tre friskolor och nu har rektorn på den ena skolan kommit på att han vill bli av med verksamhetschefsansvaret och därför frågat mig om jag kan ta det.
Är det någon som har erfarenhet av detta? Behövs då en läkare som medicinskt ansvarig eller kan ssk ha det?
Tacksam för synpunkter!
Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 16:00
Aninor Aninor is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2007
Du kan bli MASS dvs. Medicinskt ansvarig skolsköterska, eller MLA Medicinskt ledningsansvarig.
Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 23:20
Solveig Solveig is offline
Administrator

Reg.datum: jan 2007
Javisst kan du bli verksamhetschef men du måste ha en läkare som ansvarar för diagnostik, vård och behandling dvs ansvar för tex läkemedelslistan.
Läs gärna en fråga som vår expert Nils Lundin nyligen har svarat på som handlar om avsaknad av skolläkare.

Mitt tips är att du läser Socialstyrelsens föreskrifter innan du bestämmer dig.
Här kommer en länk till viktiga föreskrifter
http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/...rl%3asosfs%2f*

Läs även "God och säker vård"
http://www.socialstyrelsen.se/publik...006/2006-101-2

Det är vårdgivaren dvs nämnden eller styrelsen som utser verksamhetschef alltså inget uppdrag du kan få av din rektor.

Sen ska du naturligtvis kräva tid för ditt uppdrag. Det är långt ifrån bara en titel! Mycket arbete och ansvar men självklart kan du klara av det bara du skaffar dig kunskap.

Det finns även bra utbildningar för verksamhetschefer. På elevhälsan.se har du också vår expert Susanne Wallin Petterson som driver 2Learn. Hon har jättebra utbildningar.

Lycka till!
Solveig Kraft, elevhälsan.se och även verksamhetschef i Huddinge kommun
Senast redigerad av Solveig den 2010-10-06 klockan 23:34.
Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 15:07
Helleg Helleg is offline
Medlem

Reg.datum: maj 2015
Mla
Citat:
Ursprungligen postat av catrine Visa inlägg
Jag arbetar som skolsköterska på tre friskolor och nu har rektorn på den ena skolan kommit på att han vill bli av med verksamhetschefsansvaret och därför frågat mig om jag kan ta det.
Är det någon som har erfarenhet av detta? Behövs då en läkare som medicinskt ansvarig eller kan ssk ha det?
Tacksam för synpunkter!
Om nu rektorn var verksamhetschef måste ju någon annan varit MLA. Rektorn är ju inte medicinskt utbildad.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta