Seriesamtal för barn med atypisk autism - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Kuratorer

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2016-12-06, 10:51
Kuratorn_ Kuratorn_ is offline
Medlem

Reg.datum: aug 2016
Seriesamtal för barn med atypisk autism
Jag jobbar som kurator på en F-6 skola. På mellanstadiet finns en elev med atypisk autism som går i en integrerad klass tillsammans med barn som inte har någon diagnos. Eleven har de senaste veckorna fått svåra utbrott i skolan som lärarna inte kan hantera. De tycker redan de gör vad de kan för eleven genom att denne har anpassat studiematerial, extra anpassningar, tydligt individuellt schema där det står vad som förväntas av eleven varje lektion, eget studierum dit eleven kan gå om hen blir överstimulerad i klassrummet m.m.

Elevens lärare går i handledning hos kommunens övergripande specialpedagog (men skolan har givetvis egna specialpedagoger också). De har vid de senaste handledningstillfället fått till sig att eleven för närvarande behöver fokus på seriesamtal och sociala berättelser och att undervisningen och inlärningen bör vara sekundär i förhållande till det. Lärarna anser att detta är mitt uppdrag att arbeta med eleven eftersom problematiken rör sociala förhållanden och inte undervisningen som de anser att de ansvarar för. Jag håller inte med dem. Jag tycker snarare att lärarna behöver diskutera hur de kan bemöta eleven annorlunda för att inte riskera att hamna i situationer som eleven inte klarar av. Jag anser förvisso att seriesamtal och sociala berättelser är bra sätt att möta eleven på, men att det är något som lärarna behöver kunna göra dagligen med eleven i anslutning till konflikter eller andra händelser. Jag tror inte att det är gynnande för eleven att komma till mig en gång i veckan och att vi då jobbar med seriesamtal/sociala berättelser, eftersom det kan bli svårt för eleven att koppla ihop det vi gör med en händelse för ägde rum för flera dagar sedan.

Vad tycker ni? Hur hade ni gjort?

Jag misstänker att en del av min frustration handlar om att det inte är första gången dessa lärare frånsäger sig allt ansvar för deras elevers psykosociala hälsa. Istället för att arbeta tillsammans med mig kring en elev, känns det mer som de lämpar över allt ansvar på mig för att de tycker att deras uppdrag endast är att arbeta med undervisning.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta