barn som är mörkrädd - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Kuratorer

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2018-01-17, 15:06
Sara877 Sara877 is offline
Medlem

Reg.datum: jan 2018
barn som är mörkrädd
Hej jag arbetar med barn från f-klass till åk 6, jag har samtal med ett barn som tycker det är jobbigt att vara mörkrädd. Har ni någon erfarenhet utav hur man kan prata / jobba med det. Jag har jobbat med skalfrågor och med hur tänker du då... hur känner du då... hur gör du då... och vad kan du göra i stället....

MVH Sara
Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 07:59
jess jess is offline
Medlem

Reg.datum: sep 2007
Hej!
När det gäller rädslor av olika slag brukar jag jobba mkt med avslappning, andning och tankefokus (hitta sin lugna plats). Detta för att kunna förebygga och hantera. Sedan är det också bra att arbeta med att utmana i små steg genom små hemuppgifter och brukar också få med föräldrarna så de kan jobba tillsammans med detta. I de flesta fall brukar det ge goda resultat. Jag försöker också få fram om det är något som hänt som orsakat detta och att utmana tankar.
Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 12:21
Medlem

Tack för ditt svar. Ska testa detta. Med vänlig hälsning Sara
Svara med citat
Gammal 2018-01-24, 08:59
alexandras alexandras is offline
Medlem

Reg.datum: aug 2010
Hej! När det handlar om oro, rädsla, stress brukar jag jobba med att hitta "hjälpsamma tankar" tillsammans med eleven. Vi brukar titta på vilka tankar som förvärrar känslan ("inte så hjälpsamma tankar") och sedan gå över till att fokusera på "hjälpsamma tankar" dvs tankar som lugnar känslan. Sen beror det ju såklart på vilken ålder barnet är i. Engagera föräldrarna tycker jag också är viktigt, då det är de som kan hjälpa barnet i vardagen. Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2018-01-24, 12:39
Medlem

Tack.
Tack för tippset Alexandra :). Med vänlig hälsning Sara
Svara med citat
Gammal 2018-03-14, 15:27
Veronikapersson Veronikapersson is offline
Medlem

Reg.datum: mar 2018
Hej. Tänker att man egentligen kanske ska arbeta med ångest på BUP, finns t ex Cool Kids programmet som riktar sig till barn med ångestproblematik där man arbetar med både barnet och föräldrarna. Viktigt att föräldrarna är involverade, särskilt om barnet är lite yngre. Men annars är det som de andra skriver att arbeta i små steg (göra träningsstegar), jobba med tanke känsla handling och utmana de orealistiska tankar som man har när man har ångest och byte ut de mot mer realistiska tankar. Gör "detektivens protokoll" vilket innebär att svara på frågor som vad skulle hända om jag gick ut på kvällen och det är mörkt, känner jag någon som har varit med om något på kvällen osv. Detta för att plocka fram en mer realistisk tanke.

Lycka till.
Svara med citat
Gammal 2018-03-26, 15:22
Bella Bella is offline
Medlem

Reg.datum: aug 2016
Min första fråga skulle vara när började detta? Har barnet varit med om sårbarheter / seperationer i relation/anknytningen?( Det kan vara små "saker" enligt våra referenser) Har barnet förmåga att gråta / visa ledsamhet över detta eller är det mer ett konkret problem? m.m Här skulle man behöva inkludera föräldrarna. Så man får en helhet
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta