Föräldrastöd - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Ämnesdiskussioner > Sociala frågor

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2011-11-01, 21:47
SysterSusan SysterSusan is offline
Medlem

Reg.datum: nov 2011
Föräldrastöd
Hej! Kan Ni dela med er av erfarenheter där ni lyckats få frånvarande föräldrar att börja närvara? Jag menar de som till exempel aldrig kommer på föräldramöten osv.
Svara med citat
Gammal 2014-09-21, 13:12
BoA BoA is offline
Medlem

Reg.datum: feb 2014
Hej! Jag har aldrig varit i den situationen, och därför har jag tyvärr ingen god erfarenhet att dela med mig av. Jag har däremot andra erfarenheter som möjligen och förhoppningsvis kan hjälpa dig framåt!

Jag ser det inte som ett problem i sig att vissa föräldrar deltar oftare än andra vid föräldramöten. Förutsättningarna ser så olika ut från familj till familj till att delta i sammankomster i skolan. Jag tänker inte att de föräldrar som inte deltar lika ofta som andra, skulle vara mindre engagerade i sitt barns skolgång. Jag tänker att alla gör så gott de kan, och kommer de inte så är det för att de, av någon orsak, inte kan.

Det är om jag upplever att kommunikationen mellan skola och hem drabbar eleven negativt i skolan, som jag ser ett problem som behöver lösas.

Skulle det problemet finnas, och jag samtidigt har uppfattningen att det beror på att föräldrarna inte fått information som gavs på mötet i skolan/inte haft möjlighet att yttra sig i en fråga som togs upp på det mötet, då skulle jag fundera över hur jag kan göra den informationen och den möjligheten tillgänglig för dem på annat vis.

Kanske genom att berätta för dem innan mötet vad mötet ska innehålla, fråga om de har frågor kring innehållet och sedan skicka minnesanteckningar via post eller e-post.

Generellt när det gäller möten så brukar det öka deltagandet om alla vet på förhand konkret vad mötet ska innehålla, om man har tydliga start- och sluttider och platsangivelse och att man får berättat för sig vem man kontaktar om man inte kan komma eller har fler frågor.

Om du tror att det finns risk att föräldrar som inte närvarar lika ofta som andra känner skuld eller skam över detta, så är det nog bra att utgå från att sådana upplevelser påverkar deras möjlighet att komma till framtida möten. Att i sådana fall som skola och personal i skolan förmedla till föräldrarna respekt och förståelse, och skapa känslan av att de ses som viktiga och de varmt välkomna till mötet, men att det samtidigt är ok att inte kunna komma och att ingen tänker mindre om dem för det.

I min erfarenhet vill en del föräldrar skapa gemenskap med de andra föräldrarna i klassen, medan en del inte verkar söka det eller rentav känner det som mycket kravfyllt och stressande. Båda förhållningssätten behöver få finnas tycker jag, och sedan blir det skolans uppgift att försöka möta även föräldrarna utifrån deras behov och förutsättningar.

Jag menar inte att din fråga är dum, tvärtom tycker jag att den är mycket intressant, och jag tror inte för en sekund att du skam- eller skuldbelägger föräldrar som inte deltar på föräldramöten! :) Det hoppas jag att du förstår! Men att man som förälder i sin föräldraroll känner sig otillräcklig eller dålig, det händer nog de flesta titt som tätt i vardagen. Om man systematiskt "misslyckas" med att möta krav från skolan på närvaro vid olika tillfällen, då kan påverka självbilden mycket negativt, och skolan för föräldrarnas del riskerar att bli förknippad med stress, skam och skuld. Det vill man ju inte som skolpersonal, tvärtom tolkar jag att du vill att föräldrarna ska känna att de är värdefulla, och ber om hjälp för att försöka öka deras möjlighet till inflytande över barnets skolgång.

Sammanfattningsvis tror jag att du kan öka möjligheten till delaktighet dels genom stor tydlighet kring mötet/sammankomsten, dels genom att möta föräldrarna där de är, och bygga upp samarbetet utifrån deras förutsättningar, och det kanske tar en helt annan form än genom personliga träffar!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta