|
![]() |
|
Ämnesverktyg |
|
|||
|
|||
Vaccinera ensam på skola?
Hej
Jag är grundutbildad ssk och arbetar på en F-9 Min rektor vill lösa de kommande vaccinationerna År 5 ( HPV) och År 8 med att jag vaccinerar själv! och har en resurs personal på plats? Vet någon vilka regler som gäller för detta får jag ens vara ensam vid vaccination av elever? Och vem bär ansvaret om det händer något ? Jag ? Skolläkare eller rektor? Tack snälla för svar Paula |
|
|||
|
|||
Hej!
Du får inte vaccinera ensam, man måste alltid vara två när man vaccinerar på grund av komplikationer som kan dyka upp. Läs om det på skolhälsovården och socialstyrelsen, ansvaret ligger så klart lika mycket på dig som på skolläkaren och rektorn. Grundutbildad sjuksköterska har inte behörighet att vaccinera om inte skolläkaren och verksamhetschefen delegerar. Här kan du läsa mer om det Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2000:1) om läkemedelshantering i hälso- och sjukvården. Du eller/och din chef kan läsa i Kap. 3 § 10 i denna föreskrift om vad som gäller vaccinationsordinationsrätt för sjuksköterskor. Mvh Yasemin |
![]() |
Ämnesverktyg | |
|
|