Föräldrastöd - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Kuratorer

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2017-03-03, 09:41
Louise182 Louise182 is offline
Medlem

Reg.datum: nov 2015
Föräldrastöd
Hej på er!

Jag har en fråga gällande föräldrastöd, hur pass mycket kan jag som skolkurator ställa upp med? Jag har en ung elev på lågstadiet som har det väldigt kämpigt, och till följd så har även en av elevens vårdnadshavare det kämpigt. Jag har på förfrågan från denne börjat kolla upp samtalsstöd på annat håll för vårdnadshavaren, men jag känner också att jag själv gärna ställer upp emellanåt och pratar med hen. Främst eftersom att jag anser att det ingår i mitt jobb att erbjuda stöd till både föräldrar och kollegor, om det gäller elev vill säga.

Min fråga till er är nu, hur mycket tid (och energi) lägger ni på att samtala med föräldrar med stödbehov?
Svara med citat
Gammal 2017-03-03, 14:01
jess jess is offline
Medlem

Reg.datum: sep 2007
Hej!
Om du ser till vad skolans uppdrag är så har du ingen skyldighet att ha stödjande samtal med föräldrarna om det handlar om en regelbunden kontakt. Men annars handlar mycket om vad du känner att du hinner med och vad din chef anser att du ska göra under din arbetstid. Jag brukar träffa föräldrar men det handlar oftast om en eller ett par enstaka möten och oftast med eleven närvarande. Kan ha möten där jag ger föräldrar tips och stöd i hur de t.ex kan hantera sitautioner hemma men jag har inte regelbundna träffar som liknar föräldrastöd. Det går ju även att ha föräldragrupper och utbilda sig och ha dessa på skolan under kvällstid t.ex.

Jag har oftast fullt upp och känner inte att jag hinner med att ha samtal med föräldrar utöver det som direkt rör eleven och skolan så i mitt fall handlar det om enstaka samtal och en del konakt via telefon men är i övrigt snabb på att hänvisa vidare till föräldrastöd och föräldramottningen som finns i kommunen om behov finns:)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta