Gymnastikens vara eller icke vara - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Ämnesdiskussioner > Fysisk aktivitet

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2007-04-18, 19:02
Ingvar Ingvar is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2007
Gymnastikens vara eller icke vara
Gymnastikens vara eller icke vara - det är ju något som diskuteras häftigt i dag. Själv är jag av den fasta åsikten att det är oerhört viktigt att skolidrotten får vara kvar! Förutom att välbefinnandet ökar när man sportar så blir också studieresultaten bättre om man regelbundet rör på sig.

Era åsikter kring detta?

Ingvar
Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 07:32
cajsa cajsa is offline
Administrator

Reg.datum: jan 2007
jag anser att idrotten borde vara mer individanpassad så att alla får möjlighet att börja ett hälsosammare liv. Dessutom borde många idrottshallars miljö förbättras. Det lär ju vara så att elever alltid har samma svar om vilket/var på skolan är den sämsta miljön och det blir alltid toaletterna och omklädningsrummet. Där är du verkligen avklädd på mer än ett sätt och inga vuxna ser vad som händer. Ska alla få känna sig trygga under hela dagarna i skolan så bör dessa områden prioriteras och förbättras.
Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 09:33
mxd mxd is offline
Medlem

Reg.datum: maj 2008
Skolidrott borde verkligen vara en självklarhet för alla. Tänk på alla överviktiga barn som under senare år blivit allt vanligare. Skolgympan är kanske enda tillfället till fysisk aktivitet för många när dator och TV-spel hägrar när man kommer hem. Däremot tycker jag att man kunde utveckla skolidrotten till aktiviteter som passar alla. Vad jag förstår så är det mycket bollsport och det borde finnas alternativ till det, varför inte använda mera rörelse till musik typ friskis och svettis gympa naturligtvis varvat med bollsport för dom som gillar det.
Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 14:32
Solveig Solveig is offline
Administrator

På Huddingegymnasiet finns det en idrottslärare som har en fantastisk verksamhet för elever som av olika skäl inte kan vara med i den vanliga idrotten. Det kan vara både fysiska eller psykiska orsaker. Prestationsångest och att inte klara av idrott i stor grupp är en vanlig orsak. Alla elever får "vanliga" betyg dvs betyg i A kurs och jag tror att de forfarande också kan få det i B kurs. Det är inte en valbar kurs utan det krävs att man har ett speciellt orsak/problem som gör att den vanliga idrotten inte fungerar. Eleven kontaktar skolsköterskan som blir den som remitterar eleven till "Idrott och hälsa i mindre grupp"

Idrotten är individanpassad och alla har sitt eget program på lektionerna. Eleven stärker sitt självförtroende och det händer att de kan gå tillbaka till vanlig idrott.

När jag arbetade där som skolsköterska så träffade jag många elever som sa att
"det räddade mina gymnasieår". Skolk är annars ett vanligt flyktbeteende och skolk tenderar att flyta ut och sprida sig till andra ämnen och kan till slut göra att eleven hoppar av.

Ha koll på bänken dvs de som inte deltar aktivt på idrotten! Det är där man kan förebygga att elever skolkar ut sig ur skolan

Solveig Kraft, adminsitratör på elevhälsan.se
Svara med citat
Gammal 2008-10-10, 16:32
SpecialpedagogMarianne SpecialpedagogMarianne is offline
Medlem

Reg.datum: mar 2008
Rörelse främjar inlärningen...
[SIZE="4"]Helt klart SKA IDROTTEN VARA KVAR![/SIZE]Men jag håller med de som anser att den måste vara mer individanpassad. De elever som av en aller annan anledning känner ett motstånd till att delta ska erbjudas ett alternativ.

Rörelse bör finnas med i fler skolämnen anser jag.
UTOMHUSPEDAGOGIK i större utsträckning gagnar lärandet, vad gäller ALLA ÄMNESOMRÅDEN. DET SÄGER FORSKNINGSRESULTATEN i alla fall.

Det bör vara lika naturligt

att vara ute

och röra på sig som det

är att sitta

inne vid en bänk,

det är

min bestämda åsikt.

Naturens gröna färgerna inverkar lugnande på oss alla!
Senast redigerad av SpecialpedagogMarianne den 2008-10-10 klockan 16:43.
Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 19:39
cajsa cajsa is offline
Administrator

Ett bra inlägg från folkhälsoinstitutet
http://www.elevhalsan.se/cldoc/2857.htm
Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 13:25
PetraL PetraL is offline
Medlem

Reg.datum: jan 2010
Jag skulle vilja veta mer om Huddingegymnasiets verksamhet "Idrott och hälsa i liten grupp". Det låter som ett spännande och angeläget projekt. Kanske skulle det vara något att starta upp i en av högstadieskolorna där jag ingår i skolhälsovården.
Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 20:03
Solveig Solveig is offline
Administrator

Tyvärr är det så att läraren som har haft verksamheten på Huddingegymnasiet i massor av år har slutat och rektor har inte valt att ersätta henne. På Sjödalsgymnasiet i Huddinge kommun har verksamheten fortsatt men hur och i vilken omfattning vet jag inte.
Svara med citat
Gammal 2010-03-10, 19:51
cajsa cajsa is offline
Administrator

Kolla med Tumba gymnasium där startade vi upp enligt Huddinges modell och vad jag vet är det så fortfarande!
Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 18:47
Acki Acki is offline
Medlem

Reg.datum: mar 2011
Ang Sjödalsgymnasiet
Citat:
Ursprungligen postat av Solveig Visa inlägg
Tyvärr är det så att läraren som har haft verksamheten på Huddingegymnasiet i massor av år har slutat och rektor har inte valt att ersätta henne. På Sjödalsgymnasiet i Huddinge kommun har verksamheten fortsatt men hur och i vilken omfattning vet jag inte.
Nu svarar jag på ett inlägg från 2007. Lika intressant nu. På sjödalsgymnasiet har man kommit igång igen, nu med FMS Elevprofil som metod att finna vägar till fysisk aktivitet och god livsstil till alla.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta