hemmasittare - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Ämnesdiskussioner > Elever i behov av extra stöd

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2008-11-29, 22:30
matthias matthias is offline
Medlem

Reg.datum: okt 2008
hemmasittare
hej -

vad gör man med elever som vägrar att komma till skolan? ansvaret ligger formellt hos föräldrarna och sen SOC - såvitt jag förstår.

vad finns det för "knep" att få de där eleverna tillbaka till skolan?

tacksam för alla "tipps"...

matthias
Svara med citat
Gammal 2008-11-30, 21:13
cajsa cajsa is offline
Administrator

Reg.datum: jan 2007
Hej vilken årskurs funderar du över?
Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 23:18
matthias matthias is offline
Medlem

Reg.datum: okt 2008
åk 9 - har varit hemma sen 5 år tillbaka!
Svara med citat
Gammal 2009-02-07, 14:51
Aninor Aninor is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2007
Man måste börja förhandla - ta ett steg i taget. Träffa föräldrarna först och ta reda på deras inställning till skolan och i vad mån de kan vara behjälpliga. Man inbjuder eleven att vara med på följande möten men ska inte ställa frågor direkt till honom/henne. Föräldrarna är vårdnadshavare och förväntas ha tagit reda på vad eleven kan tänkas gå med på. De för elevens talan på mötena.
Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 08:40
Margie Margie is offline
Medlem

Reg.datum: maj 2007
Fem år!!! Vad gör eleven när han inte är i skolan? Självklart har socialtjänsten hguvudansvaret om föräldrarnas kapacitet inte räcker. Har man funderat på en annan skolform? jag antar att man har gjort mycket redan om problemet pågått så länge. Gör förnyad anmälan till soc. De behöver ju veta att problemet kvarstår! Har man funderat över hemundervisning? Det finns ju en anledning till att eleven inte kommer till skolan. Har man gått till båtten med detta? Kräv att ha ett tätt samarbete med soc och eventuellt BUP om de blir inkopplade. Inget hinder i sekretess om föräldrarna är ok med det.
Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 20:34
Solveig Solveig is offline
Administrator

Reg.datum: jan 2007
I Sundbybergs kommun arbetar man framgångsrikt med sk "hemmasittare"
Kontakta Kjell-Arne Springe i Sundbybergs kommun så kanske du kan få veta mer.
Hittade en länk som kanske kan vara av intresse
http://www.chefochledarskap.net/main...ticlestateid=2

I min kommun Huddinge finns det på BUP en psykolog som arbetar med KBT för hemmasittare. Hennes namn är Marie Rosén Wattis. Hon har också varit kopplad till projektet i Sundbyberg.
Vi har idag haft en föreläsning där hon berättade om hur man bör arbeta. Mycket intressant och bra föreläsning!
Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 01:51
BoA BoA is offline
Medlem

Reg.datum: feb 2014
Jag tänker såhär; vad är det som hindrar eleven från att komma till skolan?

Som Aninor skrev, ett steg i taget. Har eleven alls någon relation till någon i skolan? Om inte får man börja där, alltså arbeta för att skapa relation först och främst. Ringa, skriva mail, bjuda dit eleven när alla andra elever har gått, träffa eleven utanför skolan i ett sammanhang där denne är trygg. Men jag håller nog inte med dig Anine i det andra, om möte där föräldrarna för elevens talan. Eleven bör bemötas som en jämlike och stöttas till delaktighet i alla samtal och all planering. Sedan kanske det innebär just att föräldrarna för ungdomens talan, men jag tycker inte att man ska utgå från det.

Om ni kallar till möte med elev och föräldrar så ökar i min erfarenhet elevens delaktighet om denne vet på förhand vad mötet kommer att innehålla. Ni kan skicka hem en beskrivning av varför ni vill ha mötet, och vad- konkret- som ni vill tala om. På så vis har föräldrar och elev möjlighet att diskutera hemma tillsammans innan de ska diskutera det med skolan. Ge eleven möjlighet att uttrycka sig på fler än ett sätt kring möjliga fortsättningar, exempelvis per mail. Att uttrycka sig muntligt i ett sittande möte kring en situation som troligt är känslomässigt laddad för flera i mötet kan vara svårt, men förutsägbarhet ger i sig lite bättre förutsättningar. Lycka till!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta