AD/HD i nytt ljus - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Skolpsykologer

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2009-02-07, 14:58
Aninor Aninor is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2007
AD/HD i nytt ljus
Jag kan verkligen rekommendera alla att läsa denna bok. Jag öppnade den och sträckläste en hel helg.
AD/HD I NYTT LJUS. Tomas Ljungberg, 2008 (ISBN 978-91-971514-2-9). Detta är T Ljungbergs senaste bok och i den sammanfattas hans mångåriga arbete med frågan om vad som orsakar AD/HD. I boken visas att det inte finns ett vetenskapligt stöd för synsättet att endast ärftlighet, hjärnskador och/eller biologiskt betingade hjärnfunktionsförändringar orsakar AD/HD. Även psykosociala omständigheter måste tas hänsyn till för att uppkomsten av AD/HD ska kunna förstås. Boken är på 250 sidor och kostar 212 kr (portot som tillkommer vid direktbeställning från Exiris är 44 kr).

www.exiris.se
Senast redigerad av Aninor den 2009-02-07 klockan 14:58. Anledning: Felstavning
Svara med citat
Gammal 2009-02-07, 17:38
Solveig Solveig is offline
Administrator

Reg.datum: jan 2007
Tack för ditt tips!
Vet du att du kan skicka in dina tips till elevhälsan.se. På flera ställen här på sajten finns en länk till "tipsa oss om bra material" boktips liksom andra tips.

När vi sen lägger upp boken du tipsar om kan du kommentera boken.

Om du vill tipsa oss om bra material följ länken nedan
http://www.elevhalsan.se/cldoc/303.htm

Jag är inte säker på om vi har boken du tipsar men det verkar mycket intressant.
Ska genast se om jag kan lägga upp den som senaste boktips
Svara med citat
Gammal 2009-02-19, 16:16
Michael Michael is offline
Medlem

Reg.datum: feb 2009
En välkommen bok. Området är fortfarande i behov av mkt nytt ljus.
Som konflikthanteringskonsult arbetar jag mkt i skolan med sociala åtgärdsprogram för elevgrupp i behov av mkt stöd, och kommer ofta kontakt med de nevropsykologiska funktionshindren, autismfältet, ADHD...mm. När jag sen arbetar som KBT-terapeut, gentemot Socialförvaltningen, behandlingshem...mm, så tenderar det att bland kollegor att hellre talas om personlighetströnignar utifrån DSM diagnoser... Även om det är "samma klient" så att säga. Det känns som om terminologin likt två stuprör tenderar att sällan mötas.

Mitt "svar" kanske hamnar lite vid sidan om, men poängen är att psykosociala omständigheter mår bra av att i större utsträckning möta det biologiskt betingade.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta