Feldiagnostisering av elever. - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Skolpsykologer

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2009-09-11, 11:40
Aninor Aninor is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2007
Feldiagnostisering av elever.
För 1,5 år sedan började jag arbeta i en liten kommun. Flera av psykologutredningar som gjorts av mina föregångare eller av BUP och habilitering har visat sig vara felaktiga. Barn som tillhör särskolan har inte fått den diagnosen och vice versa, barn har fått diagnosen ADHD/Asperger när det egentligen har varit hög begåvning osv.

Det som jag framförallt är bekymrad över att i psykologutlåtandena så står det inget om en anamnes. Man har inte tagit någon anamnes! Man har utrett barn som haft kontakt med BUP pga. depression och sedan gjort ett WISC-test och ställt diagnosen förståndshandikappad. Hur i hela fridens da´r kan man tro att ett deprimerat barn ska prestera åldersadekvat?

Nåväl, min undran är: Är det brukligt att utreda en elev och ställa en diagnos utan att ta en anamnes?
Svara med citat
Gammal 2010-08-05, 11:01
JohanS JohanS is offline
Medlem

Reg.datum: aug 2010
Hej!
Det låter oroväckande. Att inte ta anamnes är förkastligt pga risken för misstag, anser jag. Differentialdiagnostiska tankegångar, som man alltid måste ha vid diagnostisering förutsätter ju en bredare bild.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta