|
![]() |
|
Ämnesverktyg |
|
|||
|
|||
BrainGym - inte bara för elever med inlärningsvårigheter?
Brain Gym är en teknik som idag utövas av fler och fler och inom vitt skilda verksamheter. Från att till en början varit inriktat på att hjälpa barn med inlärningsproblem, har de enkla teknikerna vunnit uppskattning allt högre upp i åldrarna. Inlärningsproblem och stress återfinns inte bara hos barn utan upplevs överallt där det gäller att prestera.
Är Braingym-teknikerna något man jobbar med på din skola? På http://www.braingym.se/ kan du läsa mer och man kan också anmäla sig till kurser i braingym. |
|
|||
|
|||
Kan introduktion av olika metoder, kurser och liknande inledas med en kortfattad beskrivning av metod eller vad det nu är? Det är kanske inte självklart att kunskap finns om detta.
|
|
|||
|
|||
Har läst om detta - och funderat på om det går att applicera på mina elever. Vill gärna veta mer om det!
|
|
|||
|
|||
Hej!
Just vid starten av detta inlägg finns en länk för den som vill veta mer. Jag hade inte aning om vad det handlade om. |
|
|||
|
|||
Kort kan man väl säga att det är olika motoriska övningar för att stimulera hjärnan, ta bort låsningar och blockeringar som hämmar inlärning och kreativitet. Speciellt korsvisa övningar är bra för att stimulera interaktion mellan de båda hjärnhalvorna.
Den information som finns ligger på den länk som jag skickade med i första inlägget. I min dotters klass har de brain gym lite då och då, med en utbildad braingym-instruktör. Enligt henne har alla nytta av lite brain gym, inte bara barn. Jag tycker det vore hemskt spännande att höra mer om detta eller om detta är något det talas om runt om i skolorna. |
|
|||
|
|||
Jag har aldrig hört talas om detta.
Var finns för forskningsresultaten om att det här är en bra metod? Spontant känner jag mig mycket tveksam. Ska verkligen kommunala skolor hoppa på metoder som vi inte vet så mycket om och som det saknas evidens kring? Kanske den är harmlös, men ändå! |
|
|||
|
|||
Nu hittade jag en sida hos friskispressen.se (Friskis & Svettis medlemstidning) där man även kan se några av övningarna;
http://www.friskispressen.org/fp1-04/html/smarta.html |
|
|||
|
|||
VAd finns det för vetenskaplig grund för detta?
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
|
|