Polisanmälan utan föräldrarnas vetskap? - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Ämnesdiskussioner > Sociala frågor

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2007-09-22, 11:12
cajsa cajsa is offline
Administrator

Reg.datum: jan 2007
Polisanmälan utan föräldrarnas vetskap?
Hej Vad tycker ni om detta?
Om man har två elever som är starka nog att gå till polisen och göra en anmälan mot betydligt äldre killar som de umgåtts med som är kriminella, innehar vapen, innehar och använder droger m.m Om dessa elever vill gå på en gång och göra anmälan/tipsa polisen och vill att kurator ska följa med. Är det ok att göra detta utan att först meddela föräldrarna? Tjejerna berättar för sina föräldrar efteråt.(Tilläggas ska att en anmälan till soc är gjord, några dagar innan, ang att dess två tjejer umgåtts i dessa kretsar)
Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 09:51
Margie Margie is offline
Medlem

Reg.datum: maj 2007
Om en anmälan till soc. har gjort så har väl det föregåtts av samtal med föräldrarna hoppas jag! Hur gamla är flickorna? Är det under 18 så är det ganska bra om föräldrarna vet om att flickorna vill göra polisanmälan. De är säkert under stora våndor kan man tro, som de vänder sig till polisen och de behöver stödet hemmifrån.
Svara med citat
Gammal 2007-10-02, 12:19
Monicah Monicah is offline
Medlem

Hej
jag tänker att det är skillnad mellan att tipsa polisen och anmäla till polisen. Om det görs en anmälan så kan det ju leda till en rättegång, vilket kan vara en väldigt tuff situation för tjejerna - det kan väl vara bra om föräldrar är med redan från början. Förhoppningsvis kan tjejerna även få stöd att våga stå kvar i anmälan, men det kan ju vara rätt tufft för dem.. Kolla med polisen om det finns stöd att få som vittne.
Svara med citat
Gammal 2007-10-03, 18:57
Carin Carin is offline
Medlem

Det måste vara viktigare att tipsa än att anmäla och exponera sig själv tycker jag för det måste ju vara polisens jobb att lägga pussel eller hur?
Svara med citat
Gammal 2007-10-05, 10:35
Margie Margie is offline
Medlem

Jag tror inte att ett tips ger så mycket i detta fall. Polisen känner förmodligen till dessa herrar redan. Hur det än är så måste skolan kontakta föräldrarna om sin oro för flickorna. Föreslå att ha ett möte tillsammans med flickorna och föräldrar och försök hitta en gemensam strategi om hur ni ska agera gentemot dessa killar. Flickorna behöver ju även mycket stöd att bryta sin fritidsaktivitet och hitta andra saker/kompisar.
Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 08:55
tingus tingus is offline
Medlem

Reg.datum: mar 2007
Om det går till anmälan glöm inte brottsofferjouren, de hjälper unga som vittnar i rätten.
Svara med citat
Gammal 2008-06-03, 13:35
Lindaskurup Lindaskurup is offline
Medlem

Reg.datum: maj 2008
Frågan är ju som andra sagt tidigare; vill de tipsa eller anmäla ett brott? Jag har vid ett antal tillfällen suttit med vid förhör med ungdomar under 15 år, men endast efter att föräldrar godkänt detta! Det gäller att inte ta föräldraransvaret ifrån föräldrar som själv hade velat vara med och stötta sina ungdomar. Så jag som kurator hade inte följt med utan erbjudit att finnas som stöd efteråt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta