Specialpedagog? - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Socialpedagoger

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2008-02-23, 17:38
eric eric is offline
Medlem

Reg.datum: sep 2007
Specialpedagog?
Hej! Vore kul att få höra lite om vad en spcialpedagog gör i skolan det är en okänd titel för mig.
Vi hörs
Eric
Svara med citat
Gammal 2008-02-25, 07:35
annhan annhan is offline
Medlem

Reg.datum: feb 2008
Hej! Som socialpedagog har jag haft flera funktioner sedan jag började i skolan.
Jag har till viss del tidigare haft en kuratorsfunktion (socionom/socialpedagogutbildningen är ju oerhört lika nu för tiden)
men framförallt arbetat med grupper av olika slag. Jag har haft livskunskap på schemat, tjej-/killgrupper, stödsamtal, arbetat i olika nätverk med kontakter utanför skolan som kommer i kontakt med ungdomarna på fritiden, t ex fältassistenter. Jag ser min roll som en i allra högsta grad förebyggande elevhälsofunktion. På min nuvarande arbetsplats, en gymnasieskola (vilket är nytt för mig,har tidigare arbetat på högstadiet) jobbar jag en del med olika utvecklingsgrupper, t ex ANT, sex och samlevnad, mångfald.... Jag är också ute i klasser och pratar om psykosocial arbetsmiljö, grupprocesser och jobbar med olika typer av värderings-/samarbetsövningar. Jag finns också en del i korridorer där det är enkelt att uppmärksamma elever som behöver fångas upp.
Och som sagt, en hel del enskilda elevsamtal blir det också, samt nätverksarbete. Jag tror att socialpedagoger i skolan jobbar ganska olika och att det är där vi skiljer oss från övrig traditionell elevhälsa - vi är inte en "enhetlig" grupp.
En del skolor har socialpedagoger istället för kuratorer och en del skolor använder socialpedagoger mycket i "specialundervisningsgrupper"
(missförstå mig rätt) av olika slag. Klart är att socialpedagoger som ny yrkesgrupp i skolan är en yrkesgrupp på frammarsch!
Det finns en del litteratur om detta och mer på gång!
Svara med citat
Gammal 2008-02-25, 11:13
rosols2 rosols2 is offline
Medlem

Reg.datum: aug 2007
socialpedagoger i skolan/grundskolan
Hej!
Det var intressant att läsa ditt inlägg. Jag jobbar som socialpedagog i grundskolan, fskl- åk 6och kan se att vi har liknande uppgifter.
Du skrev att en del socialpedagoger arbetar som resurs i klasser, det var något jag fick "hålla emot" när jag började. Kan förstå att förväntningarna på en så ny roll i skolan är olika. Men jag för min del har haft mycket stöd från arbetsledning och skolsköterskan på mina skolor. Detta har lett till att jag verkligen har fått utforma min roll på ett sätt som har känts mycket bra.
Vilket spännade jobb!
RoseMarie
Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 13:00
lovan lovan is offline
Medlem

Reg.datum: mar 2008
Vi är ofta elevens stöd på skolan, en ambassdör för eleven. Vi bevakar rättigheter och ser te.x. till att om eleven behöver hjälpmedel så försöker vi ordna det.
Vi screenar elever i kärnämnen. Vi utarbetar studieplaner med eleverna, vi arbetar med strukturering och planering av studierna. Vi arbetr med dyslektiker,dyskalkylektiker, samt de som har neuripsykiatriska svårigher mm.
Svara med citat
Gammal 2009-02-07, 23:03
helga helga is offline
Medlem

Reg.datum: feb 2009
Hej!
Nu förstår jag faktiskt inte om vi diskuterar specialpedagoger eller socialpedagoger! Det är ju två helt skilda yrkesgrupper med mycket olika utbildning!!
Specialpedagoger är lärare som gått tre terminer ytterligare på lärarutbildningen som påbyggnad och ska undervisa, utreda och handleda i skolan, samt arbeta med solans organisation tsm med skolledning.
En socialpedagog är utbildad vid socialhögskolan och är inte lärare i botten. De kan inte undervisa elever som t ex har läs- och skrivsvårigheter/dyslexi eller matematiksvårigheter/dyskalkyli. De har ju inte erforderlig grund att stå på. Eller hur?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta