Hur jobbar din skola mot mobbning? - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Ämnesdiskussioner > Sociala frågor

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2007-03-13, 22:00
mia mia is offline
Administrator

Reg.datum: jan 2007
Hur jobbar din skola mot mobbning?
Hur jobbar din skola med mobbningsproblematiken?

Samarbetar ni med Friends eller är ni engagerade Charlie-projektet eller nåt annat nätverk/projekt som jobbar mot mobbning?

Vilka resurser i skolan är det som oftast används vid enskilda mobbningssituationer?
Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 21:09
Ingvar Ingvar is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2007
Vi har en utarbetad policy - som oftast inte fungerar, det är bara att erkänna det. Men vi daltar inte med mobbarna!
Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 13:34
Evaka Evaka is offline
Medlem

Hej!
I Sollentuna kommun har politikerna bestämt att alla skolor ska arbeta mot mobbning utifrån en vetenskapligt beprövad metod. Mig veterligen finns det bara en metod som forskning visar att den fungerar, det sk Olweus-programmet.
Vi är därför ett antal skolor som börjat arbeta med Olweus-programmet och det är en jättebra metod. Den kräver mycket av skolorna eftersom all personal ska vara involverad men jag tror mycket på metoden och tycker att vi har fått igång många intressanta diskussioner på skolan.
Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 20:47
Solveig Solveig is offline
Administrator

Reg.datum: jan 2007
Ja, det är vad jag också har hört, att Olweusmetoden är den enda metod mot mobbning som är riktigt utvärderad. I min kommun Huddinge utbildas nu personer i Olweusmetoden.

Jag håller också helt med att det är viktigt att kommunerna använder evidensbaserade metoder. Kommunernas centrala ledning bör också ta på sig ansvaret att ta reda på vilka metoderna är som skolorna bör använda sig av. Numera finns det en djungel av metoder mot olika symtom. Hur ska man kunna ha koll på dem alla?
Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 17:59
majka majka is offline
Medlem

En kommentar; Bara för att något är evidensbaserat behöver det inte vara det bästa! Ofta sägs det så nu för tiden och det är djupt sorgligt tycker jag. Att något är evidensbaserat betyder ju att det har utsatts för någon typ av forskning- inget annat.
En del metoder evidensbaseras snabbt för att de har en "enkel" konstruktion och därför utvärderas lättare.Och då får de ofta en oförtjänt kvalitetsstämpel.
Metoder som är mer nyanserade och har en mer komplicerad konstruktion, låter sig inte evidensbaseras så lätt! Kanske de är mer meningsfulla.
Vi kan jämföra två psykoterapeutiska inriktningar som du kan möta om du söker psykoterapeutisk samtalshjälp : Den psykodynamiskt inriktade och den kognitivt inriktade.
Den psykodynamiska arbetar utifrån en förståelse att vår uppväxt har stor betydelse och att vårt omedvetna kommunicerar viktiga aspekter som vi kan lära oss av.
Den kognitiva arbetar med sambandet tanke-känsla -handling och stöder personen att försöka nya tankar och hemläxor brukar ingå.
Att jämföra resultat från dessa båda olika typer av terapi för att kunna säga vad som är bäst, är knepigt...för att den kognitiva formen är uppbygd på ett sätt som låter sig mätas. Den psykodynamiska formen är oerhört svårt att mäta på ett enkelt sätt.
Detta har lett till att den kognitiva formen har fått benämningen evidensbaserad allt oftare. Den andra formen alltmer sällan.
Samtidigt så vet vi, som arbetat med båda former och i viss mån ser styrkor och svagheter med båda inriktningarna, att den psykodynamiska formen kan passa personer bäst och att den kan leda till de mest stabila förändringarna.
Men eftersom den är svårare att mäta och behöver mer tid..så är den inte så intressant.
Mitt budskap är : var lagom skeptiska till detta med evidensbasering.
Senast redigerad av majka den 2007-06-02 klockan 18:02.
Svara med citat
Gammal 2007-06-05, 09:39
anpeh anpeh is offline
Medlem

Reg.datum: jun 2007
Vi har inrättat en mobbinggrupp bestående av fem personer. All personal (och elever) har
ett ansvar att upptäcka och rapportera misstänkt mobbing till mobbinggruppen. Dessa går sedan vidare enligt den s k sex stegsmodellen. Det är lärare och fritidsledare samt jag som skolsköterska som ingår i mobbinggruppen. Vi tycker att det fungerar bra.
Svara med citat
Gammal 2007-06-05, 09:40
anpeh anpeh is offline
Medlem

Reg.datum: jun 2007
hur arbetar din skola mot mobbing
Vi har inrättat en mobbinggrupp bestående av fem personer. All personal (och elever) har
ett ansvar att upptäcka och rapportera misstänkt mobbing till mobbinggruppen. Dessa går sedan vidare enligt den s k sex stegsmodellen. Det är lärare och fritidsledare samt jag som skolsköterska som ingår i mobbinggruppen. Vi tycker att det fungerar bra.
Svara med citat
Gammal 2007-06-12, 22:10
KarZet KarZet is offline
Medlem

Reg.datum: maj 2007
Jag håller med om att olika metoder/behandlingar kan vara svåra att jämföra med varandra t.ex. såsom beskrivs ovan med psykodynamisk-kognitiv behandling men jag tycker ändå inte att det är skäl att inte använda sig av de metoder som faktiskt visat på resultat vid t.ex. förekomst av mobbning. Olweus har visat på tydliga resultat som jag inte tycker att man kan bortse från!

När man arbetar med ungdomar behöver man ofta arbeta såväl kortsiktigt som långsiktigt. Vardagen måste snabbt bli hanterbar medan ett större förändringsarbete kan behöva mer tid.
Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 12:55
Sunnykailua Sunnykailua is offline
Medlem

Reg.datum: feb 2009
Vill bara korrigera sista inlägget, i alla fall enl min mening. Att ifrågasätta är ju utmärkt. Man ska ju kritiskt granska studier av alla slag. Det är ju ett relevant synsätt till vetenskap, afterall, en vetenskaplig sanning utgör inte någon absolut sanning. Att en vetenskaplig teori eller modell är sann innebär varken mer eller mindre än att följande två villkor är uppfyllda:

Modellen är motsägelsefri (konsistent)
Modellen stämmer överens med våra observationer av verkligheten.

Evidensbaserad innebär ju att studien ska uppmnå en viss bevisstandard. Vissa studier är ju bristfälliga(många), så klart och det är ju mycket viktigt att granska metod och resultat för reabilitet och validitet. Vissa metoder har högre validitet och andra inte. Och ju fler studier om samma metod med liknande resultat och som innebär att studiens resultat är generaliserbara tenderar att vara lite mer reliabla MEN, att inte jobba evidensbaserad kan jag tycka är lite ansvarslöst. Att bara ha en idé men inte kunskap om det fungerar och inte heller kunskap om implementeringsprocessen, kan i värsta fall leda till mer skada och frustration än nytta.
That said, Olweusmetoden verkar vara i linjen med andra universal interventions program som går under SEL (Social and Emotional Learning) som tex SET (social and emotinal training) som får alltmer acceptans som ett godkänt program i allt flera skolor som förebyggande för mobbning men även drog och alkoholförebyggande bland annat, mycket pga studierna som vissar lovande resultat. Många universal interventions program kan ha goda effekter OM de implementeras korrekt.
Att vara kritiskt är bra. Men att jobba utan evidensbaserade metoder..då kan vara ute och cyklar lite.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta