Drogtester inom skolhälsovård? - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Ämnesdiskussioner > ANT

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2008-05-28, 08:02
Lennartsson Lennartsson is offline
Medlem

Reg.datum: maj 2007
Drogtester inom skolhälsovård?
Jag är skolsköterska på en gymnasieskola. Nu undrar jag om någon/några gymnasieskolor utför drogtester inom skolhälsovården? I så fall hur och med vilken motivering?
På vår skola gör vi det inte utan det är ungdomsmottagningens fältassistenter som man får vända sig till.
Svara med citat
Gammal 2008-06-02, 20:27
cajsa cajsa is offline
Administrator

Reg.datum: jan 2007
Hej! Jag har under flera år tagit drogtester på min gymnasieskola. Vid misstanke om drogbruk så erbjuder vi eleven att lämna ett urinprov är denne under 18 år måste vi fråga vårdnadshavaren om den tillåter detta. Vi skickar sedan provet till Karolinskas farmlab för analys. Detta gör att vi snabbt får veta om eleven använder droger och i så fall måste avstängas från yrkesprogram där man använder farliga maskiner.
Det viktiga är ju att eleven ska uppleva det som frivilligt det är lätt att känna sig kränkt vid dessa misstankar men vi måste ju agera på ett eller annat sätt.
Svara med citat
Gammal 2013-04-19, 07:46
helena52 helena52 is offline
Medlem

Reg.datum: feb 2011
drogtester
Jag har tagit drogtest tidigare och kan göra det vb. men vi skickar dem till Mini Maria för det mesta. Det vi har problem med nu är spice som går ur fort i u-prov. Många röker det nu i stället för hasch. Ungdomarna vet också att det går ur fort. Bristen är att beroendemottagningar inte alltid tar blodprover. Jag brukar påpeka vilken drog jag misstänker så att de då ev. kan skicka eleven för blodprov. Drogerna syns längre i blodprovet. Om man ska ta drogtest på skolan så ska det vara övervakat så man behöver tillgång till toalett där ingen annan ser. På speciella mottagningar är de bättre utrustade för provtagning t ex övervakning genom spegel så man slipper stå med inne på toaletten. Jag har jobbat 4 år på beroendemottagning så därför kan jag rutinerna lite.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta