Med tanke på att elevhälsan skall utredas. - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Nätverk > Nätverken på elevhälsan.se

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2011-03-17, 12:49
Karlsson Karlsson is offline
Medlem

Reg.datum: mar 2011
Med tanke på att elevhälsan skall utredas.
Enligt pressmeddelande från Sveriges Riksdag.

En majoritet av Utbildningsutskottet vill att regeringen tillsätter en utredning för att utvärdera skolreformer och se över elevhälsans tillgänglighet och kvalitet.

Med anledning av ovan borde vi psykologer i elevhälsan samla ihop oss för att finna gemensamma/nationella riktlinjer som rör vårt dagliga arbete för eleverna.
Vi borde definiera vårt arbete i och tillsammans med personalen i skolan och med eleverna. Vad kan vi erbjuda kommunens politiker, rektor, lärare och elever och elevers föräldrar. Vi kan höja kvalité och kompetens i skolan.

Vi borde sprida mer kunskap om vad vi kan och vad vi kan åstadkomma på individ, grupp, och organisationsnivå. Vi måste bli intressanta och även för våra kollegor så att de söker tjänster i elevhälsan. Jag är ensam på 32 000 inv i en kommun.

Min erfarenhet efter att ha arbetat i två mellanstora kommuner är att varken politiker eller kommunens tjänstemän vet omfattningen av vad vi kan "hjälpa" till med. I stort sett vet man att vi kan göra WISC-IV och tala med "besvärliga" elever.

Vi måste slå vakt om vår kompetens och vårt unika kunnande vi måste tala om det så att specialpedagoger inte får för sig; " att det kan lika gärna vi göra"!

Vi borde även klargöra för kommunledningar att vi har rätt att sätta vissa diagnoser. På så sätt behöver inte elever stå i landstingens årslånga köer!

Vi borde ställa krav på att chefen för den samlade elevhälsan har ett yrke med legitimation, så att socialstyrelsen kan utöva sin tillsyn, t ex skolläkaren eller psykologen. Jag vet inte, men nog är det så att det ofta är pedagoger/rektorer som är chefer över elevhälsan. Hur pass vanligt är det att en psykolog är chef för en elevhälsa?

Vi borde ställa krav på att den nya offentlighets- och sekretesslagstiftningen gäller för vårt arbete och att våra chefer i kommunerna är väl insatta i psykologens juridiska ställning i relation till SHV och specialpedagogerna i elevhälsan. I första hand borde vi sträva efter sekretess inom hälso- och sjukvården dvs samma som SHV.

Vi måste slå vakt om att elever med misstänkt MMR utreds inom elevhälsan, med tanke på att landstingen inte så ofta har "kulturkompetens" rörande skolans kultur. Förslaget från skolinspektionen om att landstingen bör göra dessa utredningar kommer bara skapa ytterligare årslånga köer, man behöver bara se på köerna för elever med misstänkt autismspektrumstörning för att förstå att förslaget inte är till fyllest.

Skolpsykologi måste upp på agendan hos politikerna i kommunerna, vi måste skapa förutsättningar för deras förståelse för det förebyggande arbetet. Idag upplever jag det ofta som "brandkårsutryckningar". Vi måste komma in tidigt i elevernas inlärningsprocess/arbetsmiljöer för att förhindra just dessa brandkårsutryckningar på mellanstadiet.

Kan vi samlas och enas kring gemensamma frågor och nationella/riktlinjer för vårt arbete?
Gå in på Sveriges riksdags hemsida, Pressmeddelande 8/3 så kan ni läsa mer.
Hur kan vi förmedla våra önskemål till utredarna? Planerad dag för diskussion och beslut i riksdagen sker den 30 mars. Debatten sänds via webb-tv

Vad kommer Psykologförbundet att gör i samband med denna utredning? Vad tycker de är viktigt att framföra?
Vad tycker du?

Ewa Karlsson
Senast redigerad av Karlsson den 2011-03-17 klockan 12:55.
Svara med citat
Gammal 2011-06-08, 22:44
mohsia mohsia is offline
Medlem

Reg.datum: mar 2011
skolpsykologin
Hej Eva!
Jag håller fullständigt med dig när det gäller vårt arbete, kunskap, bredden , skretessen och allt annat du funderar över.
Tyvärr det verkar att det finns ingen som kan hjälpa oss om vi själva inte göra något åt det.
Jag har många gånger tänkt i min ensamhet på de funderingar du har och är bredd att satsa om det kan förbättra skolpsykologins situation och status.

/Amir. S
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta