särskilt stöd?? - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Ämnesdiskussioner > Elever i behov av extra stöd

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2011-11-15, 09:27
Andrew Andrew is offline
Medlem

Reg.datum: jun 2011
särskilt stöd??
Hej!

Jag är intresserad av att ta del av en diskussion kring begreppet "särsklit stöd". På de skolor jag arbetar (som kurator) så tolkar man begreppet väldigt brett, så att i princip allt extra stöd av diverse skag räknas som särskilt stöd och då ska åtgärdsprogram skrivas.

Jag skulle som sagt tycka det vore intressant att få höra hur andra skolor resonerar kring detta. För egen del börjar jag mer och mer tänka att mycket av det vi på mina skolor tänker är särsklit stöd inte är det, utan att det istället är självklarheter att alla elever ska ha de hjälpmedel som de behöver utifrån sina förutsättningar och att det inte ska krävas ett åtgärdsprogram för det.

Hur tolkar ni begreppet?
Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 21:14
BoA BoA is offline
Medlem

Reg.datum: feb 2014
På min arbetsplats finns ingen allmän definition av begreppet ”särskilt stöd”. Det är lite intressant med tanke på att vi arbetar så intensivt med anpassningar! Om jag försöker definiera särskilt stöd i min verksamhet utifrån min erfarenhet av när vi skriver åtgärdsprogram så skulle jag säga, att särskilt stöd är de långsiktiga insatser vi sätter in för en enskild elev utöver de som finns för alla elever, alltid.
Om jag förstår dig rätt så ifrågasätter du många gånger att stödet ska ses som särskilt, och du menar istället att det ska ses som självklart med tanke på skolans uppdrag om att vara en skola för alla och bygga undervisningen utifrån varje enskild elevs förutsättningar. Har jag uppfattat dig rätt i detta så håller jag med dig! Däremot ser jag ändå fördelar med att dokumentera behoven eleven har och insatserna skolan gör. Olika skolor har olika möjligheter och begränsningar i praktiken (även om det inte borde vara så) och inte minst därför är det bra som jag ser det, att skriva åtgärdsprogram vid behov av stöd som inte ges till alla elever alltid- det blir till en slags självdokumentation i verksamheten och ett underlag för utvecklingsarbete!
Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 13:36
Ann-SofieQ Ann-SofieQ is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2014
Nya allmänna råden från Skolverket (2014)
Hej.
Jag har verkligen genomgående läst Skolverkets senaste allmänna råd om elever i behov av särsilt stöd. Där står det klart och tydligt att Skolverket inte definierar vad särskilt stöd innebär utan lägger det ansvaret på den professionalism som finns på respektive skola ute i landet.

När det gäller att själv definiera vad som menas med särskilt stöd så är det ju inte helt enkelt!
Det jag däremot med hänvisning till ovan nämnda litteratur bestämt vill påpeka är att det som görs i det dagliga arbetet med elever som behöver olika strategier för att få skolan att fungera säkerligen inte är särskilt stöd. Allt man gör på grupp och organisationsnivå gynnar ju fler elever än en.
Det man gör på individnivå räknas ofta som individanpassning - inte som särskilt stöd.
ALLT som man räknar in som särskilt stöd ska det ju ha skrivits åtgärdsprogram på, och innan ÅP skrivs ska det ju ha föregåtts av en pedagogisk kartläggning innan beslutet tas.
Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 13:09
hejerik hejerik is offline
Medlem

Reg.datum: jul 2015
Tips och extrastöd gällande läxhjälp
jag vill tipsa om några som hjälpte oss.

Vi fick hjälp från http://allakando.se/ och det gjorde verkligen en otrolig skillnad. Stöd fick vi från kommunen gällande betalningen, och jag måste rekommendera detta varmt.

Info finns på deras hemsida. De arbetar med självförtroende och motivation.

Nås alla dagar i veckan.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta