Undersökningsbrits? - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Ämnesdiskussioner > Arbetsmiljö

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2007-10-27, 20:17
lbgorstj lbgorstj is offline
Medlem

Reg.datum: okt 2007
Undersökningsbrits?
Hej, har ni undersökningsbritsar i de lokaler ni håller till eller tvingas ni lägga upp eleverna på ett bord eller i en mjuk soffa och kontrollera höfter och knän?

Eftersom jag åker runt i skolorna i kommunen ser jag att varje läsår har skolhälsan nya lokaler, ofta i källaren, i små skrubbar, med gamla kontorsmöbler.
Liknar inte rektorsexpeditionerna eller lärarrummen alls.

Är skolhälsovården viktig?
undrar Göran
Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 19:45
Solveig Solveig is offline
Administrator

Reg.datum: jan 2007
Självklart ska det finnas en undersökningsbrits på en skolhälsovårdsmottagning!

Vi lyder faktiskt under hälso-och sjukvårdslagen och ska följa den! Då kan mottagningen inte vara något "hemma hos" utan ska vara trevligt inrett men med adekvat utrustning.

Ergonomiskt är det oaceptabelt om vi ska behöva huka oss på alla fyra, eller krypa upp i en bäddsoffa för att undersöka eller plåstra om något barn.

Hygienen är också viktkig att tänka på.
Bort med alla förhängen över britsen och annat "lull lull".

Sen kommer det en säkerhetsaspekt:
Mottagningen ska ligga i nära anslutning till skolans övriga lokaler. Alltså inte ensam i något annex, eller längst ner i en källarskrubb.

En annan aspekt är att:
Mottagningen är faktiskt "ansiktet utåt" och kanske därför betydligt viktigare än lärarrummet.
Jag tror att man kan se hur viktig skolan tycker att skolhälsovården är genom att man kollar hur mottagningen ser ut. Jag känner skolsköterskor som skäms över att ta emot föräldrar på mottagningen.

I min kommun Huddinge kontrollerar jag skolhälsovårdslokalerna med jämna mellanrum för att se att dem håller måtten. Även om alla mottagningar inte är på topp, så har vi har fått igenom en hel del förändringar på så sätt.

Sen måste man som skolsköterska själv "ligga på", ingen förändring ramlar ner från himlen- du måste fixa mycket själv.

Anmäl mottagningen till skyddsronden om det inte är något som händer. Då kan det hända saker, det har jag exempel på.

Det är vad jag tycker!
Senast redigerad av Solveig den 2007-10-28 klockan 20:10.
Svara med citat
Gammal 2007-10-30, 11:02
lbgorstj lbgorstj is offline
Medlem

Reg.datum: okt 2007
Tack för ditt stöd, det är ju självklart men det är bra att höra hur det är på andra ställen.Företagshälsovård för elever, tänk på det.
Svara med citat
Gammal 2007-10-30, 22:10
Solveig Solveig is offline
Administrator

Reg.datum: jan 2007
Precis, vi är elevernas företagshälsovård!
Det begreppet kändes konstigt för många för några år sedan. För mig som även är företagssköterska är det självklart att tänka så.
Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 13:54
Margie Margie is offline
Medlem

Reg.datum: maj 2007
Jag är på 5 skolor och på två har jag inga lokaler. Där är jag så lite som möjligt. På två skolor delar jag med skolsköterska och vi har även inrett dem tillsammans. Det gör att rummet blir både välkomnande, för min - kuratorns- verksamhet och ändamålsenlig och välkommnande för skolsköterskans verksamhet. Rummen är tyvärr för små för att ha brits i men här har skolsköterkan valt att inte ha någon eller att ha den på annan plats. Jag tycker man ska vägra jobba om man inte har ändamålsriktiga lokaler. Våra elever får ta sig till skolan där bra lokaler finns då det är dags för vacinationer eller föräldrabesök. Det ä'r verkligen en mått på hur man värderar kuratorer och skolkuratorer i vilken mån de har lokaler och hur de ser ut. Vilken rektor skulle godta att " du får väl hitta en skrubb som är ledig och jobba i, kanske kan du passa på att vara i biblioteket när det är ledigt där, blir det bra?"
Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 09:46
tingus tingus is offline
Medlem

Reg.datum: mar 2007
Enligt Värmdö kommuns policy är kvalitetssäkring ett måste i varje skola.Detta år har skolhälsovården lyfts ur skolans kvalitetssäkring och ska stå upp för sin egen.Det gör det mer tydligt hur vi arbetar, där är en punkt :miljö och verksamhet. Om det finns missnöje/nöje med lokaler, hur de är utformade,var de ligger och om de är anpassde till verksamheten osv detta beskrivs och delmål/mål sätts upp för nästa år, utvärdering sker varje år om förändringsarbete skett.Ett bra och tydligt påtrycknings medel för att nå förbättring-kvalitetssäkring.
Svara med citat
Gammal 2015-12-02, 09:59
Alfredapowell Alfredapowell is offline
Medlem

Reg.datum: dec 2015
wel said guys
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta