DISA-din inre styrka aktiveras. Metodgruppsmaterial för tjej- och killgrupper! - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Ämnesdiskussioner > Psykisk hälsa

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2011-09-16, 10:50
Linbux Linbux is offline
Medlem

Reg.datum: sep 2011
DISA-din inre styrka aktiveras. Metodgruppsmaterial för tjej- och killgrupper!
Hej all elevhälsopersonal!

Jag har nyss sprungit på denna fantastiska sida där jag redan nu ser stora möjligheter att nätverka med "kollegor" runt om i landet, kul!

Jag arbetar som skolkurator i Göteborg och arbetar mycket med ett material som heter DISA. Ett material som jag brinner för och tror på gör skillnad. Jag tar gärna tillfället i akt och berättar lite om mina erfarenheter av disa, men först:

Jag vill främst lämna ut en öppen fråga till er alla för att se om det är någon i detta forum som känner till DISA och kanske t.o.m arbetar med materialet på era skolor?

Jag har arbetat med Disa under de två senaste åren i min kommun och ser hur viktigt arbetet är. Disa är ett Evidensbaserat metodmaterial som är skapat för att förebygga stress och motverka nedstämdhet. Materialet är evidensbaserat på flickor i år 8, men används nu även på alla åldrar både i högstadiet och gymnasiet, samt både till killar och tjejer. Man träffar ungdomarna i mindre grupper, tio tillfällen och jobbar med att medvetandegöra dem om vad som stressar dem och vad som kan få oss att tänka negativt, man ifrågasätter vad tankar och känslor kommer ifrån och får öva på känslodiagram, samt avslutningsvis så förebyggar man genom att ge dem ett flertal olika verktyg för att kunna möta stress och påfrestningar i den framtida vardagen.

Eftersom detta är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat såg jag möjligheten i detta forum att kunna sprida tanken om DISA. Om någon skulle vilja veta mer finns en hemsida i Göteborg där det står närmare info om metoden, vad ungdomar tycker om den, utvärderingar, och kommande disahandledarutbildningar.

www.disautbildning.com

Med vänlig hälsning/Lina, Skolkurator västra Göteborg
Svara med citat
Gammal 2014-08-21, 13:24
Nyanställd Nyanställd is offline
Medlem

Reg.datum: aug 2014
Hej! Jag gick DISA utbildning i början av året och har haft en grupp. Mycket positivt och roligt att hålla i grupp och jag hoppas att det blir fler under höstterminen.
Svara med citat
Gammal 2017-08-16, 14:02
emmawahlstrom emmawahlstrom is offline
Medlem

Reg.datum: jun 2017
Gruppledare
Hej!
Jag har kikat en del på Disa och blivit intresserad av materialet. Jag undrar om ni som håller i grupper gör det ensamma eller om ni är två på skolan som är utbildade gruppledare?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta