Socionomer, eller? - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Kuratorer

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2011-04-04, 10:22
Lundkvist Lundkvist is offline
Medlem

Reg.datum: mar 2011
Socionomer, eller?
Min undran är om ni som jobbar som skolkuratorer alla är socionomer?
Är det ett krav att man måste vara socionom eller hur ligger det till?
Mari
Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 11:46
skalvik skalvik is offline
Medlem

Reg.datum: okt 2010
Hej!
Alla är inte socionomer men det är en stor fördel att vara socionom när man arbetar som skolkurator
Ewa
Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 12:54
kursanna kursanna is offline
Medlem

Reg.datum: dec 2010
Nej, alla är inte socionomer. Långt ifrån. Det är en bland flera bra utbildningar att ha. Där jag bor är andra utbildningar lika och ibland mer attraktiva än just socionomutbildningen.
Svara med citat
Gammal 2011-04-05, 15:35
alli0600 alli0600 is offline
Medlem

Reg.datum: nov 2010
Nej en av mina kuratorskollegor är psykolog och en annan som har en funktion som kurator för f-5 är socialpedagog, så det är olika.
Dock vet jag att i min hemkommun och i den kommun som jag jobbar i (inte samma) har som krav att man ska vara "minst" socionom för att få jobba både på socialtjänsten som socialsekreterare och skolkurator. Så hon som är psykolog är ju "minst" socionom ;) Men inga beteendevetare eller sociologer t ex får jobb inom det området. Så det skiljer sig åt mellan kommuner också.
Svara med citat
Gammal 2011-04-05, 21:37
mohsia mohsia is offline
Medlem

Reg.datum: mar 2011
att vara psykolog och jobba som kurator var det lite konstigt.
Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 10:16
Kickan Kickan is offline
Medlem

Reg.datum: okt 2009
alla är inte socinomer, en del är beteendevetare eller liknande.Framför allt ska man ha lätt för att förstå ungdomar och barn och ha en relevant utbildning för att se de sociala och psykosociala bekymmer/problematik som ungdomar/barn kan befinna sig i.
Lagar och regler får man lov att uppdatera sig i på egen hand.
Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 13:38
alli0600 alli0600 is offline
Medlem

Reg.datum: nov 2010
Konstigt vet jag inte om det är, hon verkar trivas :)
Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 10:31
Jessa10 Jessa10 is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2010
Socionom absolut en fördel. Andra kompetenser behöver kompelettera, tex beteendevetare som har ingen/mycket lite juridik som är ett måste att både förstå och kunna tillämpa som skolkurator. Att det kan variera beror nog oftast på utbud/efterfrågan..
Svara med citat
Gammal 2011-09-02, 09:43
kursanna kursanna is offline
Medlem

Reg.datum: dec 2010
[QUOTE=Jessa10;2922]Socionom absolut en fördel. Andra kompetenser behöver kompelettera, tex beteendevetare som har ingen/mycket lite juridik som är ett måste att både förstå och kunna tillämpa som skolkurator. Att det kan variera beror nog oftast på utbud/efterfrågan..

Jag har inte behövt komplettera och jag är en av fyra kuratorer i länet som inte är socionom. Här efterfrågar man inte specifikt sociaonomer eftersom man anser att andra utbildningar bättre motsvarar behoven som kurator. Här värderas inte socionomutbildningen inte högre, så det stämmer verklgen inte att det skulle bristen på socionomer som gör att skolan anställer beteendevetare. :-)
Svara med citat
Gammal 2011-11-13, 16:30
Socionomkonsult Socionomkonsult is offline
Medlem

Reg.datum: jan 2011
Kurator = socionom
Enligt den nya skollagen ska det finnas en socionomutbildad kurator på varje högstadieskola och mig veterligen finns det ingen annan utbildning som motsvarar kravet lika bra som socionomutbildningen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta