specialpedagog eller speciallärare, eller båda? - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Specialpedagoger

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2007-04-23, 19:25
Solveig Solveig is offline
Administrator

Reg.datum: jan 2007
specialpedagog eller speciallärare, eller båda?
Vår nya skolminister vill införa speciallärarna, igen, har jag läst
Vad tycker ni specialpedagoger om det?

Behövs båda, eller?

Är det någon som vill hänga på den diskussionen?
Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 17:11
LarsJohansson LarsJohansson is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2007
Båda är båda
"Behövs båda?" frågar du. Du tänker fel. Båda är båda. Specialpedagoger är speciallärare och speciallärare är specialpedagoger.

På senare år har man gömt undan ordet "undervisning" i högskoleförordningens examensordning, men det fanns där explicit när jag gick utbildningen, och arbetsuppgiften finns fortfarande där om man läser noga. Specialpedagogutbildningen har ju alltid varit en påbyggnadsutbildning på en grundutbildning, och i de flesta relevanta grundutbildningar finns ju kompetensen undervisning. Eller hur?
Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 20:23
Solveig Solveig is offline
Administrator

Utan att egentligen veta så mycket om saken, så trodde jag att specialpedagogerna främst handleder lärarna och speciallärarna specialundervisar eleverna.
Så är det alltså inte, eller?
Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 07:19
charlotta.johansson charlotta.johansson is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2007
Rent teoretiskt är det väl det som skiljer de olika yrkena åt, men i praktiken ser det väl inte ut så? Behovet är ju främst undervisning och kontakt med eleverna...
Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 19:44
cajsa cajsa is offline
Administrator

behovet av er specialkompetens är enorm. Ofta får vi en diagnos och beskrivning av behov men vem ska förverkliga dem inom skolan om inte ni?
Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 09:32
Annica Annica is offline
Medlem

Reg.datum: maj 2007
Speciallärare eller specialpedagog?
Självklart tycker jag att en specialpedagog både handleder, utreder och undervisar. Frågan är väl vilken syn vi har på elever i svårigheter. Det synsätt som pedagogerna har i verksamheten avgör hur specialpedagogiskt arbete organiseras och genomförs.
Svara med citat
Gammal 2007-06-16, 21:38
EvaB.K EvaB.K is offline
Medlem

Reg.datum: jun 2007
Båda yrkesrollerna behövs
Jag ser specialläraren som den som i huvudsak möter eleven i undervisningssituationen. Som specialpedagog möter jag eleven enskilt i kartläggningsarbetet. Det gör att jag också får en handledande roll i förhållande till främst specialläraren men också övrig personal. Idag finns så stora möjligheter att närmare kartlägga elevers svårigheter att det behövs personal som just jobbar med detta och som då också bygger upp egen kunskap och erfarenhet inom detta område. Möjligheten att arbeta kompensatoriskt med t.ex. olika former av IT-stöd är stor men kräver särskild kompetens.
Specialpedagogen bevakar även att fokus inte bara ligger på enskild elev utan också lärandemiljön och blir på detta sätt en viktig kugge i skolans utvecklingsarbete.
Sammanfattningsvis menar jag alltså att det handlar om 2 olika uppdrag, kort o gott "både och"!
Svara med citat
Gammal 2007-09-20, 09:24
Margie Margie is offline
Medlem

Reg.datum: maj 2007
Skolministern är ofta ute och cyklar. Ruggigt vad lite han vet om skolans värld då man nagelfar honom. Ibland undrar jag om han ens tycker om barn....
Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 08:58
ann-katrin.wijk ann-katrin.wijk is offline
Medlem

Reg.datum: mar 2008
An.specialpedagoger kontra speciallärare
Hej alla!
Den här diskussionen är intressant och jag blir lite förvånad att finna den i detta forum - för specialepdagoger eller är alla inte det här???

För det första så utbildade man speciallärare bara under en förhållandevis kort tid under 70-talet. Många tror att deta är en utbildning med tradition men så är det inte. Denna utbildning gick ut på att lågstadielärare och mellanstadielärare främst fick utbildning i elever med svårigheter och deras uppgift var att arbeta med elever med särskilda behov. Att granska miljön, lärarens undervisning eller annat ingick inte i deras uppdrag. Ska man vara tydlig så var inställningen: Eleven är bärare av problemet och behöver "rättas till". "Speciallärarutbildningen är i perspektiv sett relativt ny. Den startades under 1960 -1970-talet. 1990 ersatte Specialpedagogprogrammet denna utbildning. Hasse Hedström skriver i sin artikel införd i tidskriften Specialpedagogik Nr 5 oktober, 2007 att det finns en ideologisk bakgrund till detta. Man ville göra upp med tanken på att funktionshindret eller svårigheten alltid låg hos den enskilde individen, s.k. kategoriskt tänkande. En specialpedagog skulle ha ett vidare tänkande menar Hedström och lärarutbildningarna skulle också samtidigt utökas med mer specialpedagogiska inslag."

När sedan specialpedagogprogrammet introducerades (har nu funnits ungefär lika länge som speciallärarutbildningen tidigare) så uppstod en stor olycklig konflikt mellan speciallärarna och specialpedagogerna. Mest beroende på att inte ens skolledarna vet skillnaden! Specialpedagoger menar Björklund bör vara skolledningen behjälpliga med sina kunskaper kring organisation, och grupp men också jobba på individnivå!

Jag menar att specialpedagogerna har en längre men också annorlunda utbildning som bör utnyttjas i skolan. Så sker inte. Skolledarna jämställer dessa yrkesgrupper och specialpedagoger arbetar i själva verket som speciallärare ute på skolorna. Detta ger ju speciallärarna vatten på sin kvarn att specialpedagoger inte behövs och snacket om att specialepdagoger bara "handleder" är det yttersta beviset på detta!

Jag är stolt över att vara specialpedagog och gång på gång ser jag i det vardagliga arbetet resultatet av att ha speciallärare som är lågstadielärare eller mellanstadielärare på gymnasial nivå. Det blir fler och fler asistenter på gymnasiet (behövs det verkligen?), undervisningen av enskilda är det som fokuseras (kommer det då verkligen maximalt alla till hand?).

Skolledarna borde veta bättre men är inte intresserade!

Brandfackla! Ja, detta är min erfarenhet och min verklighet!

Ann-Katrin
Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 13:48
Lena.E Lena.E is offline
Medlem

Reg.datum: mar 2008
Ann-Katrin, det var skönt att läsa att någon slutgiltigt kunde förklara skillnaden mellan specialpedagog och speciallärare och jag håller med dig fullständigt. På universitetet är det en mycket tydlig skillnad där det hela tiden poängteras att specialpedagogen har "tre ben" att stå på - att undervisa, att handleda samt att arbeta med skolutveckling. Naturligtvis ser det olika ut i våra tjänster, men utbildningen grundar sig på alla tre benen, sen är det tyvärr upp till varje skolledare att ta tillvara på våra kunskaper och erfarenheter.

Lena.E
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta