Hälsosamtal-gymnasiet - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Skolsköterskor

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2007-05-17, 20:37
Carin Carin is offline
Medlem

Reg.datum: maj 2007
Hälsosamtal-gymnasiet
Hej!
Hur jobbar du med hälsosamtal?
Hinner du med alla hälsosamtal?
Hur sammanställer du?
Tacksam för ideer!
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 07:24
Tarja Tarja is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2007
Hälsosamtal
Hej!
Det är det roligaste som finns att ha hälsosamtal med alla eleverna i åk 1!
Vi på Farsta gymnasium har 300 nya elever på åk 1 varje läsår och jag hinner med alla hälsosamtalen. Eller rättade sagt jag måste hinna med dem eftersom det är så sagt att skolsköterskan på ett gymnasium i Stockholm skall ha hälsosamtal med alla i åk 1.
Jag har en sekterare till hjälp 2 dagar i veckan, vilket är "guld värd" när man t ex på hösten skall rekvirera alla journalerna från 60 olika grundskolor (vi brukar ha elever från så många skolor).
Vi i Stockholm sammanställer hälsoprofilerna i ett dataprogram som sedan samkörs med hela Stockholm. Det är min sekreterare Inger som sedan matar in uppgifterna på datorn.
Jag skickar brev hem inför terminstarten och presenterar mig och i det brevet framgår det att jag skall ha hälsosamtal med alla och de fyller i vilken grundskola de har gått och lämnar föräldrarunderskrift (det är så många friskolor numera). Sedan lämnar de in det till mentorn vid terminstarten.
Inför hälsosamtalet med varje klass kontaktar jag mentorerna för att höra att det är "grönt" att börja med hälsosamtalen och om de har något att rapportera. Sedan går jag till klassen och hämtar eleverna. Jag tycker inte det är någon idé att lägga ned tid på att kalla eleverna, de har så mycket stress med alla tider och passa. Sedan kan man stoppa samtalen när man vill om det händer något akut eller något. Jag fick idén till detta från Thorilsplans gymn (tack!). Men man får prova sig fram vad som passar just den skolan man arbetar. Det är alltid lättare att "hitta" eleverna på ett teoteriskt program än ex. restaruranglinjen, där de inte kan lämna sin sås när som helst...
Fast man blir alltid lika förvånad att man har hunnit med alla samtalen....
Trevlig sommar!!!
Svara med citat
Gammal 2007-05-23, 20:43
Carin Carin is offline
Medlem

Hej! Tar hälsosamtalen det mesta av din arbetstid?
Är du dessutom med i krisgrupp? matråd? arbetsmiljögrupp?
Svara med citat
Gammal 2007-05-24, 21:30
Tarja Tarja is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2007
Hälsosamtal
Citat:
Ursprungligen postat av Carin Visa inlägg
Hej! Tar hälsosamtalen det mesta av din arbetstid?
Är du dessutom med i krisgrupp? matråd? arbetsmiljögrupp?
Ja, mycket tid går åt för hälsosamtalen, men också EHT. Jag sitter 1,5 dag varje vecka på EHT.
Nej, jag är inte med på matråd, a.b -gruppen men dock krisgruppen (men det har vi inte varit så aktiva med sista tiden). Jag är inte heller med på antimobbningsteamet. Jag får dock info om mötesbeslut och blir tillfrågad om att vara med om jag kan bidrag med något. Man kan inte vara med på allt, eller hur?
/Tarja
Svara med citat
Gammal 2007-09-20, 19:47
tessan tessan is offline
Medlem

Hej Tarja
Jag är verkligen glad för att detta forum finns. Skönt att höra att du hinner med dina hälsosamtal . jag ska i dagarna börja med dessa. Förrra året kallade jag inte alla till hälsosamtal i år blir det alla elever i årskurs 1. Bra att höra att du iallafall hinner med, men jag har ju ingen sekreterare förstås, men det ska väl hinnas med ändå hoppas jag. Hälsosamtalen är enl min uppfattning en viktig o rolig uppgift Vad står EHT förkortningen för , dum fråga? Är det elevhälsoteam? Vad innebär detta arbete isåfall?
Svara med citat
Gammal 2007-09-26, 20:25
Carin Carin is offline
Medlem

Hej!
Kvantitet eller kvalite??? Hur lång tid tar samtalen och hur stor tid av Din tjänst går åt till dessa individuella samtal???
Svara med citat
Gammal 2007-10-03, 10:35
anitin52 anitin52 is offline
Medlem

Reg.datum: mar 2007
hej kollegor,
jag har omvårdnasdsprogram på min skola, men det saknas nån form av planering för den gruppen, hur gör du som också har omvårdnadselever i år 1.
tar tacksamt emot era förslag osv.
annika
Svara med citat
Gammal 2007-10-03, 19:53
Carin Carin is offline
Medlem

Hej! I min kommun vet jag är det är något på gång så att det blir mer tydliga direktiv.
Man vill ju varken göra för mycket eller för lite och det borde ju vara lika kan man tycka oavsett var man går omvårdnadsprogrammet.
Svara med citat
Gammal 2007-10-08, 13:19
anitin52 anitin52 is offline
Medlem

Reg.datum: mar 2007
Jag håller absolut med, därför vore det så bra att ta del i hur man tänker och diskuterar i andra kommuner.
Vi kommer att plocka fram ett hälsoformulär med inriktning mot TBC bla, för att få fram vilka elever som måste göra ett PPD-test.
jag vet inte ännu hur det ser ut, men som sagt vi jobbar på det.
Annika
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta