9-åring som inte vill äta! - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Skolsköterskor

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2007-10-10, 17:05
cajsa cajsa is offline
Administrator

Reg.datum: jan 2007
9-åring som inte vill äta!
Hej jag har en fråga hur jag på bästa sätt ska stötta en 9-årig pojke som inte äter mycket varken i skolan eller hemma. Föräldrarna är mycket bekymmrade, pojken är trött och hungrig men vill bara äta det han tycker om. Jag har träffat föräldrarna och pojken och pratat om fasta mat tider, att föräldrarna bestämmer vad som serveras och pojken får bestämma hur mycket han ska äta men att han alltid ska smaka lite. Jag har träffat pojken några gånger för att prata om mat och se hur det går men jag tycker inte jag kommer någon vart. Pojken tog med sig mellanmål till 9.30 rasten och åt. Hur ska jag gå vidare? Tacksam för svar. Mia
Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 15:09
agnetahammarberg agnetahammarberg is offline
Medlem

Reg.datum: mar 2007
Kanske du har möjlighet att äta med klassen så du kan se hans relation och beteende runt måltiderna!!!!!
Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 14:39
stefan stefan is offline
Medlem

Reg.datum: sep 2007
Hej, en tanke som kom upp när jag läser ert dilemma är att det verkar som om det är känslorna som får råda och att förnuftet inte riktigt har fått sin del i situationen.
Förslag är att minska focus på att han måste äta och mer försöka lära ut varför allt liv behöver mat/näring.
Ni skulle tillsammans kunna göra en egen kostcirkeln eller någon annans och sedan diskutera vad som finns i den kosten som är nödvändigt för kroppen och vad som kan tänkas fattas.
Tanken är att elven mer skall tänka kring mat och förhoppningvis kommer då känslorna som nu råder att minska i matsituationen.
Senast redigerad av stefan den 2007-10-31 klockan 13:22.
Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 11:40
lus-syster lus-syster is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2009
Ge ungen det han äter!
Vissa barn kan leva på leverpastej och saltgurka i månader för att sedan växla till pannkakor och våfflor eller något annat ensidigt! Risken för näringsbrist är inte så stor! Tvånget att han måste smaka och äta lite kan göra att problemet förstoras! Han äter troligtvis det han vill ha i tillräckliga mängder om han får. Ta bort allt av skuld till föräldrarna det handlar förmodligen inte om dålig uppfostran!
Detta problem är mycket vanligt hos barn med neuropsykiatriska funktionshinder tex. Asperger eller ADHD, Tourettes.
Prata med pojken om vad det är som gör/hindrar honom från att äta!
Kolla (fast det har du väl redan gjort?) längd och viktutvecklingen!
Lus-syster
Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 19:24
Aninor Aninor is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2007
Matvägran
Matvägran brukar vara ett effektivt sätt att protestera eller få uppmärksamhet på. Frågan blir i så fall varför. Vad protesterar han mot eller varför söker han uppmärksamhet?
Kanske vore det bra om familjen gick till BUP. Matvägran ser jag mer som ett problem för psykologen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta