Profdoc på friskola - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Skolsköterskor

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2010-05-27, 11:02
evaglan evaglan is offline
Medlem

Reg.datum: maj 2010
Profdoc på friskola
Hej!

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av att skriva i Profdoc på en friskola? Jag arbetar själv som skolsköterska på två friskolor och vi har funderingar på att ansluta oss till Profdoc men vet inte om det går att överföra journalföring till kommunala skolor, likaså att ta emot från en kommunal skola.

Någon med kunskap i detta ämne?

Mvh Eva Glansén
Svara med citat
Gammal 2010-05-27, 21:22
Solveig Solveig is offline
Administrator

Reg.datum: jan 2007
Jag arbetar visserligen inte i en friskola utan inom kommunen, men jag kan svara på den digitala journalöverföringen. Det är inte någon skillnad om du arbetar i en friskola eller inom kommunen när du digitalt ska föra över en journal. Det som förs över är alltid en kopia så originalet finns kvar.

Jag har arbetat med Profdoc i många år och att föra över journalerna går jättelätt. Det som är lite tokigt just nu är att överföringen från Profdoc PMO (som är det nya uppdaterade systemet) och Profdoc Journal III (det gamla systemet) inte fungerar. Du kan alltså endast föra över journaler mellan skolor som har PMO. Många kommuner/skolor håller på att gå över till PMO men det verkar ta sin tid. Då får man skicka utskrifter av journalen istället vilket tar längre tid.
Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 09:02
cajsa cajsa is offline
Administrator

Hej!
Även jag arbetar med PMO och på friskolor det är en förutsättning för mitt arbete då jag är på flera skolor med samma vårdgivare. Jag har systemet online och kommer åt allt oavsett vilken skola jag befinner mig på.
Svara med citat
Gammal 2010-06-01, 08:34
evaglan evaglan is offline
Medlem

Reg.datum: maj 2010
Hej!

Varmt tack för era svar Cajsa och Solveig. Det verkar ju lovande med PMO även för "mina" skolor. Nu vet jag att det fungerar! Är det någon av er som skulle vilja skriva vilka skolor ni arbetar på så kanske jag kan få ta en kontakt med er skola för att ev. fråga mer om hanteringen?

Mvh Eva Glansén
Svara med citat
Gammal 2010-06-03, 18:27
Solveig Solveig is offline
Administrator

Hej igen Eva!
Om du klickar på våra namn så kan du kan du välja "visa allmän profil" Då kan du leta upp och se vilka vi är och var vi arbetar. Du kan även skicka mejl till oss den vägen
Prova det!
Svara med citat
Gammal 2010-06-17, 02:28
jensalm jensalm is offline
Medlem

Reg.datum: nov 2009
Hej! Jag är skolläkare på en friskola i Löddeköpinge, Skåne och har för deras del utvecklat ett datorbaserat journalsystem för skolhälsovård i friskolor, ProReNata som jag nu säljer till andra friskolor (jag har även en bakgrund som datavetare). Tanken är att det ska vara enkelt och lättanvänt, internetbaserat, men med full säkerhet och sekretess. Det är inte en fullskalig konkurrent till profdocs produkter, men heller inte lika komplicerat eller dyrt, snarare ett alternativ till pappersjournaler (och troligen billigare än pappersjournal, med tanke på vad bara en tillväxtkurva kostar).

ProReNata innehåller bland annat:
  • Elevregisterhantering
  • Separat journalföring för t ex skolsköterska och kurator med skilda journaler och eventuellt t ex en gemensam EVK-journal, helt konfigurerbart för skolans behov
  • Tillväxtkurvor, syn och hörsel
  • Internetbaserade hälsoenkäter till föräldrar som kan föras in i journalen med en knapptryckning
  • Remisser, bevakningar, kontrollelever, etc
  • Ingen installation, helt internetbaserat
  • Flexibel prissättning

Om det låter intressant, hör gärna av er till jens.alm@prorenata.se

/Jens Alm

PS. Profdoc Journal III och PMO är utmärkta system, men om ni tycker att det verkar vara mer än vad er friskola behöver så finns det alltså ett lite billigare, enklare alternativ som ändå har all funktionalitet man normalt behöver. DS
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta