övervikt - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Skolsköterskor

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2010-04-15, 14:29
birgo66 birgo66 is offline
Medlem

Reg.datum: mar 2007
övervikt
Hej!
Jag jobbar i en skola där övervikt inte är ett stort problem, dock förekommande. Jag undrar om någon har bra tips och ideer för ett framgångsrikt resultat.
Svara med citat
Gammal 2010-04-15, 19:55
cajsa cajsa is offline
Administrator

Reg.datum: jan 2007
Hej!
Vilka åldrar arbetar du med?
Svara med citat
Gammal 2010-04-16, 14:20
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av cajsa Visa inlägg
Hej!
Vilka åldrar arbetar du med?
Grundskolan, 6-16 år.
Svara med citat
Gammal 2010-05-03, 14:07
annjob annjob is offline
Medlem

Reg.datum: maj 2008
Hej, tidigare när jag arbetade på barnläkarmottagning arbetade jag en hel del med dessa barn. Jag träffade dem en första gång efter läkarbesök tillsammans med förälder och sedan individuellt eller tillsammans med förälder ngn gång varannan månad ungefär.
Första besöket pågick ca 45 min sedan kanske ca 20 min.

Jag lyssnade mkt, hade lite info papper som jag gick igenom med familjen lite utifrån barnets/familjens behov (bla ofta råden ifrån bravikt.info överviktsenhet i malmö). Hur 'r dagens vanor, pratade om vikt är orättvist lite som allergisk mot kalorier. Diskuterade vilken liten förändring de skulle kunna tänka sig att börja med etc
Sen träffades vi igen o samtalade om hur det har gått etc
Jag hade planerat att försöka göra på liknande sätt i skolhälsan, men känner att det är helt andra förutsättningar. Det är svårt att få till tiden här på skolan, familjen måste vara motiverad för att det ska funka o när jag var på mottagningen så hade de liksom redan tagit klivet dit och hade därmed en viss motivation så är inte alltid fallet här.
Försöker även jobba på inställningen på skolan vad som är ok o inte att servera vid tex mellis o kiosken (även detta med varierande framgång...)
Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2010-05-03, 15:55
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av annjob Visa inlägg
Hej, tidigare när jag arbetade på barnläkarmottagning arbetade jag en hel del med dessa barn. Jag träffade dem en första gång efter läkarbesök tillsammans med förälder och sedan individuellt eller tillsammans med förälder ngn gång varannan månad ungefär.
Första besöket pågick ca 45 min sedan kanske ca 20 min.

Jag lyssnade mkt, hade lite info papper som jag gick igenom med familjen lite utifrån barnets/familjens behov (bla ofta råden ifrån bravikt.info överviktsenhet i malmö). Hur 'r dagens vanor, pratade om vikt är orättvist lite som allergisk mot kalorier. Diskuterade vilken liten förändring de skulle kunna tänka sig att börja med etc
Sen träffades vi igen o samtalade om hur det har gått etc
Jag hade planerat att försöka göra på liknande sätt i skolhälsan, men känner att det är helt andra förutsättningar. Det är svårt att få till tiden här på skolan, familjen måste vara motiverad för att det ska funka o när jag var på mottagningen så hade de liksom redan tagit klivet dit och hade därmed en viss motivation så är inte alltid fallet här.
Försöker även jobba på inställningen på skolan vad som är ok o inte att servera vid tex mellis o kiosken (även detta med varierande framgång...)
Lycka till!
Hej!
Tack, det där är under andra förutsättningar som sagt, men intressant. Man får försöka med att få familjen med mot gemensamt mål.
Svara med citat
Gammal 2011-01-31, 22:54
lison661 lison661 is offline
Medlem

Reg.datum: jan 2011
övervikt
Citat:
Ursprungligen postat av birgo66 Visa inlägg
Hej!
Jag jobbar i en skola där övervikt inte är ett stort problem, dock förekommande. Jag undrar om någon har bra tips och ideer för ett framgångsrikt resultat.
Hej!
Det var länge sedan du skrev det här. Du kanske redan fått många svarJag är ny medlem och brinner för barn med övervikt och har som mål att barnen ska växa i kapp sin vikt. För att inte ha för höga krav kan vi tänka att de ska stå still i vikt dvs att inte gå upp. Om vi som vuxna kvinnor äter 2500 kcalper dag håller vi vår vikt om vi minskar med 500 kcal per dag i en vecka minskar vi 0.5 kg/ vecka osv. det är ett bra riktmärke. Jag gick en kurs på Karolinska i höstas barnfetma -behandling och prevention. Den var jättelärorik! Om du kollar på Stockholms läns landsting så har de ett nygjort vårdprogram för barnfetma. Det är ca 280 sidor. Där står det en del om BHV och SHV och hur vi kan arbeta för att förebygga övervvikt och fetma. Övervikt är över 25 i BMI och fetma över 30. Över 30 ska alltid remitteras och jag tycker att om man ser redan som 6 åring att ett barn har högt BMI dvs ISO BMI ska det barnet erbjudas tid till skolläkare. Jag tycker att det är bra att ha viktkontroller ca 2 ggr per termin. Som skolsköterska är du en känd person för barnet och det är enkelt att utföra vägning och mätning. Jag tycker att det räcker med att tänka "early-early" vi måste angripa problemet innan det går för långt för sedan är det svårt! Tipsa om icke energitäta mellanmål och en timmes fysisk aktivitet per dag!
lycka till! mvh Linda
Svara med citat
Gammal 2011-02-08, 09:14
Ylva Ylva is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2007
Stockholms läns landsting har just givit ut "Handlingsprogram, övervikt och fetma, 2010-2013"
Den kan man beställa kostnadsfritt via mail:
informationsmaterial.lsf@sll.se

information finns också på:
www.uppdragsguiden.sll.se/overvikt

Jag tycker det är en bra och informativ skrift.
Min erfarenhet är att det tar tid att få föräldrar "med på tåget", men envishet brukar löna sig. Skolhälsovården är oerhört viktig i detta arbete!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta