Hemmasittare... - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Skolsköterskor

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2012-09-26, 12:59
Ylva Ylva is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2007
Hemmasittare...
Det senaste åren har problem med elever som inte kommer till skolan ökat kraftigt i vår kommun. Jag tycker mig förstå att det är så även på andra håll och nu undrar jag om det finns några "goda exempel" på åtgärder för att få tillbaka eleverna till skolan. Just nu känns det mest som att ärendena bollas mellan BUP, soc, skola och ingen riktigt vill ta tag i det.
Svara med citat
Gammal 2013-04-11, 13:31
lenahertzman lenahertzman is offline
Medlem

Reg.datum: mar 2012
MAGELUNGEN Robert Palmer och Peter Friberg föreläser om hemmasittare. för mer info, W.magelakademin.se Lycka till Lena.
Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 23:12
Johan Johan is offline
Medlem

Reg.datum: aug 2007
Hej! Vi har ett bra och ganska enkelt program för återgång till skola för hemmasittare.

1. Efter ca 14 dagars frånvaro (mentor har haft kontakt med hemmet) sätts hemundervisning in 2 x 2 h/vecka. En del elever återgår till skola så snart detta blir talat om.

2. Efter några veckors hemundervisning flyttas den till skolan, men efter skoltid.

3. Del av tiden flyttas till skoltid (möta kamrater), men fortfarande enskilt.

Sedan full återgång till skola, ibland via särskild undervisningsgrupp. Nätverkande med socialtjänst/öppenvård/BUP i förekommande fall. Viktigast är att eleven inte tappar "känslan av att vara elev".
Svara med citat
Gammal 2013-04-19, 08:52
helena52 helena52 is offline
Medlem

Reg.datum: feb 2011
hemundervisning
Jag tycker det är jättebra att hemundervisningen fungerar för er. Jag tror det brister på många håll.
Svara med citat
Gammal 2013-04-22, 08:56
catrine catrine is offline
Medlem

Reg.datum: okt 2007
Jag har just läst en klok bok i ämnet. "Tillbaka till skolan, metodhandbok i arbetet med hemmasittande barn och ungdomar" av Maria Gladh och Krysmyntha Sjödin.
Läs de så får du säkert tankar om hur man kan göra.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta