Skolkurator för nyanlända flyktingbarn - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Kuratorer

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2014-02-06, 12:44
nakni nakni is offline
Medlem

Reg.datum: feb 2014
Skolkurator för nyanlända flyktingbarn
Jag är nyexad socionom och fick förfrågan om att börja arbeta som kurator för de barn som anländer till kommunen som flyktingar och börjar svenskaundervisning. Tjänsten är helt ny och jag är den första som tar mig an den. Har tidigare erfarenhet av arbete med ensamkommande, men de barnen var oftast lite äldre (15-17), så lite vana har jag, men inte av så unga barn som jag möter nu (grundskolan). Min tjänst ligger på 20 % och jag blev visad till mitt rum och hur jag bokade tolktelefon. That's it!

Jag känner att min roll begränsas genom min anställningsform. Om jag hade varit haft socialtjänsten som huvudman hade jag kunnat göra exempelvis hembesök. Jag möter massa hinder som jag inte vet hur jag ska ta mig runt. Föräldrarna bor på flyktingboenden mitt ute i skogen och talar inte svenska, hur ska jag kunna bjuda in dem till mig eller ringa till dem... tolk i trepartssamtal? Jag har svårt att hitta tider då jag skulle kunna träffa lärarna så jag får höra deras syn på det, samt att utnyttja deras kontakter med föräldrarna.

Hur skulle ni lagt upp arbetet? Känns som om jag sitter och låtsas att jag har koll på vad jag ska göra men egentligen vill jag bara gråta.
Svara med citat
Gammal 2014-02-17, 10:59
kursanna kursanna is offline
Medlem

Reg.datum: dec 2010
Oj!
Backa tre steg och be huvudmannen formulera ditt uppdrag! Vad förväntar de sig av tjänsten? Vad är syftet? Vad är tanken bakom din tjänst, vilka behov har visat sig finnas? Utifrån det kan du gå vidare och skapa en tjänst. Mitt tips är att du börjar med att vara med på alla inskrivningssamtal då eleven tillsammans med föräldrarna kommer till skolan på möte. Presentera dig där, men innan du gör det måste du ju ha ett klart formulerat uppdrag så du vet vad du ska erbjuda. Sedan beror det ju på hur skolan ser ut? Är de nyanlända eleverna integrerade i befintliga klasser eller går de i en egen klass för svenskastudier?

Sitt inte och gråt för att du fått ett uselt uppdrag och sluta låtsas att du har koll :-). Lägg ansvaret där det hör hemma: På chefen! Såhär behandlar man inte en nyanställd. Ta tre djupa andetag och ring gärna facket för lite peppning. Felet är inte ditt! Varmt lycka till med allt!
Senast redigerad av kursanna den 2014-02-17 klockan 11:01. Anledning: tillägg
Svara med citat
Gammal 2014-02-18, 09:33
nakni nakni is offline
Medlem

Reg.datum: feb 2014
Haha! Ja, jag kände en stor frustration och lite lämnad åt mitt öde. Det övergick sedan till att bli förbannad så jag har pratat med min chef. Min tjänst är lite speciellt... Den ligger under språkverksamheten och inte den vanliga grundskolan. Jag ingår alltså inte i kommunens övriga elevhälsa. Jag har tryckt på att jag måste få introduktion samt att jag vill ingå i kommunens Q-nätverk. Så nu har jag fått igenom det iaf.

Tack för peppning och tips!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta