Medgivande från båda föräldrar? - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Kuratorer

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2014-08-20, 11:40
jonasj jonasj is offline
Medlem

Reg.datum: nov 2013
Medgivande från båda föräldrar?
Hej!

Om man som kurator ska träffa en elev kontinuerligt har jag förstått det som att man behöver ha medgivande från barnets föräldrar om det är under 12 år ca. Men behöver man båda föräldrars medgivande?

Det är nämligen en förälder som tror att hennes barn behöver stödsamtal och har bett mig om det(de är i en vårdnadstvist), men den andra skulle troligtvis inte ge sitt godkännande till att barnet träffar mig.

Har ni någon koll på detta?

Mvh
Jonas
Svara med citat
Gammal 2014-08-20, 14:26
jess jess is offline
Medlem

Reg.datum: sep 2007
Ja, som jag förstått det krävs båda föräldrarnas medgivande om de båda har vårdnad om barnet. Jag har än så länge aldrig råkat ut för att någon förälder sagt nej till att låta barnet träffa mig trots att det kanske varit osämja mellan föräldrarna. Du träffar ju eleven för dennes skull och för att vara ett stöd till eleven, inte för att ställa dig på någons sida i en vårdnadstvist.

Kontakta föräldern och kanske bjud in till ett möte med dig så blir det kanske lite avdramatiserat.

I de fall där det finns en oro för att barnet far illa kan ju en anmälan till socialtjänsten vara aktuell också...Men vet inte hur situationen ser ut i detta fall och vad flickan vill och säger i det hela. Ett annat alternativ kan ju vara om socialtjänsten har grupper för barn till skilda föräldrar i fall den ena föräldern inte vill att barnet träffar dig så kanske en sådan grupp är ok.

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2014-08-20, 17:50
alli0600 alli0600 is offline
Medlem

Reg.datum: nov 2010
Jag stod inför exakt samma bekymmer för några år sedan och fick hjälp av Staffan Ohlsson här på sidan att reda ut det. Svaret blev att om en förälder motsätter sig och inte vill komma på något möte så kan vi inte träffa eleven om han/hon är under 12. Jag håller med om att det kan vara bra att bjuda in till ett möte och att du då kanske träffar föräldrarna enskilt, har varit med om föräldrar som inte vill komma "för att *** (exet) ändå bara kommer kasta massa skit". Att då bjuda in separat kan kanske funka.
Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2014-08-25, 10:41
jonasj jonasj is offline
Medlem

Tack för tips och råd. Vill se om jag förstått rätt bara. Alli0600: Jag tolkar ditt svar som att vi måste få tillåtelse från båda föräldrarna. Att jag inte kan få tillåtelse från ena och sedan träffa barnet utan måste TILLFRÅGA båda föräldrarna?
Svara med citat
Gammal 2014-08-26, 14:20
alli0600 alli0600 is offline
Medlem

Reg.datum: nov 2010
Om barnet är under 12 år och har separerade föräldrar som båda är vårdnadshavare = ja, då måste du ha okej från båda. Jag brukar inte göra någon stor grej av det. Som jag nämnde så tycker jag att det mesta motståndet brukar finnas i att den ena är orolig för att smutskastas. Förklarar man att det inte handlar om det brukar det lösa sig.
Mig veterligen har ingen kurator blivit dömd för att ha brutit mot denna lag/regel (osäker på vad faktiskt) men det är det vi har att förhålla oss till.
Svara med citat
Gammal 2014-08-27, 11:42
jonasj jonasj is offline
Medlem

Ok, stort tack!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta