Skolsociala utredningar - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Kuratorer

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2015-12-09, 10:00
SarahT SarahT is offline
Medlem

Reg.datum: aug 2015
Skolsociala utredningar
Jag har just haft en föreläsning med Yvonne D.Wester om skolsociala utredningar och EBIC. Jag har dock förstått att det inte är så många skolkuratorer som gör sådana och är lite nyfiken på varför?
Jag tycker att vi har ganska många elever där orsaken till "problemen" inte är helt klara och där en mer övergripande och grundlig (systematisk) utredning/kartläggning behöver göras.

Förväntar mig inte en uppsjö av svar eftersom detta forum verkar relativt "dött" men hade varit kul med lite respons.

Vänligen
Svara med citat
Gammal 2015-12-10, 14:01
nicki nicki is offline
Medlem

Reg.datum: nov 2009
Jag tror man måste ha utbildning i EBIC....
Svara med citat
Gammal 2015-12-10, 16:05
alexandras alexandras is offline
Medlem

Reg.datum: aug 2010
Jag tror också att det handlar om utbildning. Plus att det verkar finnas någon gammal tradition att den pedagogiska utredning innefattat en social del och att man därför inte efterfrågat en social utredning/kartläggning av kuratorn. Jag tycker EBIC låter jättebra!
Svara med citat
Gammal 2015-12-17, 09:12
Sofia.Mattsson1988 Sofia.Mattsson1988 is offline
Medlem

....
Jag kan bara svara för mig, men jag har gjort många skolsociala kartläggningar den här höstterminen, just i syfte att klargöra orsaker till olika problematiska beteenden som påverkar skolan. För min del tycker jag att det är ett roligt och värdefullt sätt att arbeta på, samt att det bygger en bra relation med eleven och föräldrarna. Som skolkuratorer och socionomer tycker jag att det är viktigt att vi är rädda om vår skolsociala kartläggning, då det är vi som har kunskapen om hur utreda på den arenan.
Däremot tänker jag att en stor anledning till att kartläggningarna inte görs är för att skolkuratorn har för hög arbetsbelastning och skolan har inte rutiner för hur en kartläggning ska göras och när, det blir godtyckligt.
Svara med citat
Gammal 2016-01-19, 15:17
Mano14 Mano14 is offline
Medlem

Reg.datum: jan 2013
Finns det några mallar och liknande i EBIC som det finns till BBIC som används inom socialtjänsten? Var skaffar man sig i så fall utbildning inom EBIC?
Svara med citat
Gammal 2016-01-22, 14:28
josefina josefina is offline
Medlem

Reg.datum: dec 2011
Jag gör också gärna en skolsocialutredning. Ibland kommer helt nya utvecklingsområden fram.
När en samtalskontakt blir en av åtgärderna så är denna utredning ett väldigt bra sätt att få myckte information om eleven och dess föräldrar. Borde göras mer enligt mig!
Svara med citat
Gammal 2016-02-03, 19:35
SarahT SarahT is offline
Medlem

Spännande! Jag ska göra en nu också. Känner att det tar tid men det känns samtidigt som en investering i slutändan då det ändå bara blir en massa velande kring något oidentifierat som det är nu
Svara med citat
Gammal 2016-02-03, 19:38
SarahT SarahT is offline
Medlem

Material för EBIC
Jag har försökt hitta material men inte hittat något direkt.
Jag vet att modellen var under konstruktion när jag hade föreläsning eftersom BBIC nyligen hade förändrats. Hoppas dock att det snart kommer ut material!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta