Neuropsykiatriska sjkdomar vid körkortstillstånd på gymnasiets fordonsprogram? - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Skolsköterskor

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2009-01-16, 16:15
Rodenskolan Rodenskolan is offline
Medlem

Reg.datum: dec 2008
Neuropsykiatriska sjkdomar vid körkortstillstånd på gymnasiets fordonsprogram?
Hej!

Jag är en ny skolsköterska som ansvarar för fordonsprogrammet på gymnasiet. Nu har jag en elev i åk 1 med diagnosen DAMP som undrar om det finns ngt hinder att söka sig till en transport linje där det krävs körkort för bil och tungtfordon . Medicinering oklart. Eleverna gör en läkarus när de blivit antagna och startart i åk 2 på denna transportgren . Men då vore det taskigt att denna elev får avslag på körkortet pga sin DAMP när hon redan startat upp utbildningen/valet. Får hon avslag så måste eleven byta klass. Kan hon redan nu söka egen läkare (privat)redan nu för att få ett intyg och lämna till länsstyrelsen eller har någon ett annat förslag. Dock vad jag förstår gäller bara läkarintyget i 3 månader. Har ngn ett tips eller råd till mig.

MVh Camilla
Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 17:50
cajsa cajsa is offline
Administrator

Reg.datum: jan 2007
Hej!
Intressant frågeställning.
Har Du ringt till vägverket? undrar just vad det finns för regler. Berätta om du hittar mer info eller så får du några bra råd här på sidan dock inte av mig.
Trevlig helg
Svara med citat
Gammal 2009-01-26, 14:58
spkwr spkwr is offline
Medlem

Reg.datum: aug 2007
Det som krävs är ett läkarintyg att personen är lämplig att köra. Precis som när det gäller andra sjukdomar och funktionshinder. Att ha ADHD behöver absolut inte betyda att man inte får körkort- det är bara lämplighet som avgör.
Detta har man sagt till mig när jag ringt till vägverket och det låter ju väldigt logiskt.
Hälsn. Kerstin Wenzer, skolsköterska i Skara.
Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 19:16
Medlem

Hej!

Tack för svaret från Skara, det verkar rimligt.

Mvh Camilla
Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 19:21
Medlem

Hej!
Tack för svaret från Skara. Det verkar rimligt. Men jag tycker ändock synd om flickan som ev får avslag på körkortstillståndet när redan startat upp ett grenval på fordonsprogrammet,jag håller tummarna.Tack.

Mvh Camilla
Svara med citat
Gammal 2009-02-07, 15:06
Aninor Aninor is offline
Medlem

Reg.datum: apr 2007
Eleven kan låta göra en ny utredning (om det gått mer än två år efter förra utredningen). Barn utvecklas och det har säkert din elev också gjort. DAMP är heller ingen diagnos som används idag. ADHD-begreppet är starkt ifrågasatt av framstående forskare världen över och kommer förhoppningsvis också att tas bort. Tyvärr är inte alla psykologer och barnläkare uppdaterade när det gäller den senaste forskningen. Om man förklarar för utredaren anledningen till att göra en ny utredning så kanske de inte är så benägna att sätta diagnosen.
Jag kan för övrigt rekommendera boken AD/HD i nytt ljus, av Tomas Ljungberg.

www.exiris.se
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta