Stress - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Kuratorer

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2009-02-13, 13:34
Sandrahj Sandrahj is offline
Medlem

Reg.datum: feb 2009
Stress
Hej!

Är det någon som har några bra tips gällande stresshantering för ungdomar? Jag har märkt att allt fler ungdomar är stressade, näst intill utbrända av krav de har på sig själva. Hur jobbar vi bäst med dem?

//Sandra
Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 19:18
cajsa cajsa is offline
Administrator

Reg.datum: jan 2007
Hej! Jag tror på det förebyggande arbetet. Att medvetandegöra eleverna om vad stress är och träna dem i medveten närvaro. Förmedla att livet inte är en spikrak väg utan en krokig och stundtals backig resa och att det är normalt att perisodvis må skit.
Svara med citat
Gammal 2009-04-09, 14:10
linnea1975 linnea1975 is offline
Medlem

Reg.datum: aug 2007
Jag har precis börjat jobba med en sådan elev. Jag har börjat med att tillsammans med henne tänka katastroftankarna helt ut. Om du får IG matte - vad är det värsta som kan hända då? Vad är det värsta som kan hända om du måste gå på IV? Osv osv. Fråga utan att ha förutfattade meningar. Låt eleven själv upptäcka att det kanske inte är så katastrofalt.

Hon har också fått i uppgift att lyssna på avslappningsmusik, där hon bl.a. ska spänna alla musklier i kroppen för att sen slappna av. Detta för att hon tydlig ska visa kroppen när den är spänd, och när den är avslappnad. Vanligtvis går hon hela tiden och är omedvetet spänd.

Man kan också fråga: Vem gör eleven besviken om denne misslyckas i skolan? Sig själv? Sina föräldrar? Vad innebär det att misslyckas? Hur har tidigare misslyckanden sett ut? Hur tänkte eleven då? Hur blev det?

Inte ovanligt att eleven tror att den är vad denne presterar. Detta kan speciellt gälla de äldsta barnet i familjen. Första gången föräldrarna får ett barn är de så otroligt fascinerade över barnets utveckling, att det ibland blir lite för mycket fokus på vad barnet kan/presterar än på vem barnet är och känner sig.

/Linnéa
Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 13:41
LeenaT LeenaT is offline
Medlem

Reg.datum: feb 2009
Det här ett jätte viktigt ämne. Jag märken av mycket stress bland våra gymnasieelever. Jag ska ha mitt första riktade samtal om detta nu i veckan så det ska bli intressant och se hur jag lyckas. Ska def. tänka på det du, Linnea, skriver.
Svara med citat
Gammal 2009-05-27, 10:02
Sofia Sofia is offline
Medlem

Reg.datum: maj 2007
Det finns ett redskap som heter Livskompassen som är tänkt att användas för att eleven ska se på sitt liv och sina prioriteringar. I Stockholm har Fredrik Livheim (psykolog) jobbat mycket med det och det finns avhandlingar mm att läsa om det om man googlar på ACT i gymnasieskolan. Man kan även läsa mer på www.livskompass.se.
Jag har använt det i klasser med bra resultat.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta