kvinnlig könsstympning - Mötesplatsen

Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Mötesplatsen på Elevhälsan

Läs kort intro till vårt forum

Gå tillbaka   Mötesplatsen > Yrkesområde > Skolsköterskor

Detta är allt som skrivits i denna diskussion. Längst ner på varje sida finner du ett snabbsvarsformulär för enkel och snabb postning. Du kan också använda någon av knapparna "svara i diskussion", "svara med citat" eller "snabbsvara" för att komma till ett formulär för postning.
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2011-03-11, 10:33
lenjen lenjen is offline
Medlem

Reg.datum: okt 2010
kvinnlig könsstympning
Tillvägagångssätt efterfrågas kring frågeställning; Flicka ursprungsland Somalia, fk-klass. Starkt religiös familj. Hur närmar man sig detta, dvs om det överhuvudtaget finns risk eller ej för planerad resa till hemlandet för könsstympning? Hur vanligt är det att man gör detta med flickor som är födda och bor i Sverige? Vad finns det för varningssignaler?

Lena skolsköterska
Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 19:57
cajsa cajsa is offline
Administrator

Reg.datum: jan 2007
Vad säger lagen?

All form av könsstympning är förbjuden i Sverige. Även om flickan eller kvinnan själv godkänner ingreppet.

Det är också förbjudet att medverka till att en flicka eller kvinna könsstympas i ett annat land, oavsett vilka lagar som gäller i det land där ingreppet utförs.

Alla som på något sätt arbetar med barn och ungdomar är skyldiga att anmäla till socialnämnden om man känner till eller misstänker att någon riskerar att bli utsatt för könsstympning

Läs mer på http://www.vardguiden.se/Tema/Sex-oc...ng-av-kvinnor/
Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 20:38
KristinL KristinL is offline
Medlem

Reg.datum: maj 2008
Jag tror det är viktigt att inte vara rädd för frågan. Jag har fått lära mig att alltid fråga små pojkar om de kan dra tillbaka förhuden helt. Det är varken en konstig eller obekväm fråga att ställa och om de undrar varför man frågar så förklarar man. Om pojken kommer från ett land där han eventuellt blivit omskuren så kan han ju givetvis inte dra tillbaka förhuden och svaret har blivit nej. Då har jag frågat om det är pga att han är omskuren eller om det är för trångt. På samma sätt frågar jag om flickan är omskuren( ja jag frågar faktiskt så även om det vänder sig i magen, det är könsstympning, men jag vill visa ödmjukhet inför deras perspektiv) och förklarar att det kan bli svårt med hygienen, mm och att det i sverige går att få hjälp om hon upplever obehag eller problem. Jag berättar också i samband med det att det i Sverige är olagligt att utföra och att man inte heller får utföra det i sitt hemland om man är boende i Sverige. Jag har upplevt att de nyanlända inte verkar ha problem med att tala om detta medans de som bott i Sverige länge skäms mycket. 2 flickor förnekade i åk 7 att de var stympade men kom tillbaka i åk 9 och berättade vilka besvär de har.

Kort och gott, våga fråga. Faller det inte i god jord får man väl be om ursäkt ifall man verkar respektlös, men att frågan är viktig för flickans framtida välbefinnande och att det är din skyldighet att fråga.

/Kristin
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta