Elevhälsan - Pojke kränker andra elever - kan inte ändra sitt beteende

 Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!

Gunilla Carlsson Kendall svarar

Pojke kränker andra elever - kan inte ändra sitt beteende

Fråga:

En 10-årig pojke på vår skola har i flera år kränkt några elever i klassen. Olika professioner på skolan (samt föräldrar) har försökt få detta att upphöra utan resultat. Pojken beskriver själv att han får "obehagskänsla" av några elever i klassen och säger att han inte kan hantera situationen. Han säger att han inte kan ändra sitt beteende. Han är mycket snäll och omtänksam mot de andra eleverna i klassen. Han kan inte vara nära någon av dessa elever eller ha sin jacka eller personliga saker nära dem. Han kan inte dela ut papper till dem utan hoppar då över dessa elever som om de inte fanns. Han försöker undvika dem, men det blir också kränkande såklart. Han beskriver att det kryper i kroppen på honom när han ser dem och han säger att hans själv inte förstår sitt beteende. Det blir som en slags fobi. Det är alldeles uppenbart att han inte upphör med det här beteendet genom tillsägelser eller information om hur man ska vara en bra kompis. Han förstår att de blir ledsna. Har d u någon tanke vad detta kan handla om?


Svar:

Hej,

Du beskriver en pojke som beter sig på ett sätt som blir kränkande för några andra elever genom att inte kunna vara nära dessa. Han försöker klara av situationen genom att undvika dem, men det är metod som i sig också blir kränkande. Det låter som om han försöker hitta en lösning på situationen men inte lyckas?

Ni har prövat med att prata med honom, ”olika professioner” liksom föräldrarna, och det har inte hjälpt. Du beskriver honom som en pojke som annars är snäll och omtänksam mot de andra eleverna och att han förstår att de andra blir ledsna men att han inte kan hantera situationen själv. Han beskriver ett tydligt obehag och upplever att han själv inte kan ändra sitt beteende. Det här låter som en mycket besvärlig situation för den här pojken.

Det låter inte riktigt som om han är direkt aggressiv mot de här andra eleverna utan att han beskriver det som en obehagskänsla som han har. Som ett slags fobi, skriver du, och det är också det intryck jag får av ditt sätt att beskriva detta. Som ett slags tvång att göra på ett visst sätt. Många barn har olika typer av tvång under kortare eller längre perioder (inte gå på streck, inte vilja ta i något för att man blir rädd att bli smittad, hoppa från sängen om det ligger ett monster under den och så vidare). För de flesta är den här typen av beteenden övergående.  Om detta beteende tar stor plats för honom själv, är något som han är olycklig över och som ni inte kunnat hjälpa honom med trots flera försök, så undrar jag om detta inte är något man kan behöva söka hjälp hos BUP eller liknande mottagning för?

Om detta rör sig om tvång så är det möjligt att han har eller har haft andra typer av ”upphäng” eller upprepade beteenden som återkommer. Tics av olika slag, som rörelser, harklingar eller liknande kan också hänga ihop med detta.

Det här kan vara helt fel spår – eftersom det är så lite information här i frågan – så jag tycker att du skulle kunna börja med att konsultera din skolpsykolog först.

Vänliga hälsningar
Gunilla Carlsson Kendall




Publicerat: 2017-03-02 20:13
Artikeln har visats: 2206 gånger
annonser