Elevhälsan - Tillhör inte Särskolan längre - vad händer nu med hans utveckling?

 Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!


Gunilla Carlsson Kendall svarar

Tillhör inte Särskolan längre - vad händer nu med hans utveckling?

Fråga:

Hej!
Jag undrar hur jag ska gå till väga. Min son gjorde en utredning hos en skolpsykolog 2014, då fick han diagnoser som adhd, autism och lindrig psykisk utvecklingstörning.
Han blev placerad i särskola inom 2 veckor. Allt gick väldigt fort. Skolan han gick på hade inga resurser sa de. I den här skolan har det varit kaos. Lärare har tagit tag i armen så han blivit blå. Sonen ville inte träffa läraren som gjort det mot honom, så då flyttade de honom till en annan särskola. Där var det två lärare som höll i honom och drog in honom i träslöjdsalen. Slutresultatet blev att en annan pojk slog sönder rutor på huset för att rädda min son. Rektorn kom och tog min son därifrån och lyckades göra så sonen skar sig på glasrutan och fick skärsår på benet. Sonen förklarade att han glömt ta allergimedicin mot slipdamm men lärarna drog in honom och lyssnade verkligen inte på honom.
Sonen är 11 år och inte speciellt stor då han väger 35 kg. I somras var vi på habiliteringen och där gjordes en ny utredning och då visar det sig att han har inga av dessa diagnoser.
Vad gör jag? Snälla hjälp mig!
Som sonen fått stå ut med är inte klokt. Han har inte fått den utvecklig som skulle varit i den vanliga skolan. Han förlorade 20 st bra klasskamrater. Han kommer få kämpa hårt nu när han ska till en vanlig skola. Hur kommer hans framtid med gymnasiet och jobb bli? Jag har så många frågor.

Mvh orolig mamma


Svar:

Hej,

Det låter som om din son fått många dåliga erfarenheter under sin skoltid. Så ledsamt att höra. Svårt att få så olika besked också, och lite märkligt att det blir så stor skillnad mellan resultaten av de båda utredningarna.

Du oroar dig för hur det ska gå för honom framåt och tänker på hur svårt han haft det. Det är verkligen inte konstigt utifrån det du beskriver, men det som är viktigt nu är att fokusera på hur man ska ordna situationen så att han landar i ett sammanhang som blir bra för honom, så han får tillräckligt, och rätt, stöd nu. Det kan du inte ordna själv utan du måste få hjälp med det. Det DU kan göra är att tänka efter på vad du själv ser att han har svårt med, vad som har varit besvärligt för honom under skoltiden hittills och vad du har erfarenheter av hjälper honom, så att du kan förmedla det till personalen i skolan. Jag menar inte att man inte ska tänka på hur det varit, men för att hitta rätt skolsituation för honom är det viktigt att ni först fokuserar på det.

Det är viktigt att det blir rätt nu. Jag hoppas att du får hjälp att förmedla utredningens resultat till skolan och att de ser till att hjälpa er vidare. Elevhälsoteamet på skolan som han nu hör borde kunna hjälpa till även om det inte är på samma skola han ska gå i fortsättningen. Du kan ställa frågan: Vem ska hjälpa till och se till att det blir en bra lösning nu? Och inte ge dig förrän du fått träffa den personen/de personerna. Rektor på hans skola har det formella ansvaret. Även om man kanske snabbt vill ändra på situationen nu så är det viktigt att det inte går för fort. Ni kan behöva få veta vad det finns för olika möjligheter och hur den skola han ska komma till kan ta emot och stödja honom.  Få möjligheter att träffa personalen och planera hur en nystart ska göras. Fundera tillsammans med dem hur man ska förbereda så det inte blir för stor omställning. Kanske behöver han förberedas för att känna sig trygg? Det är också viktigt att man utgår från det han kan nu och inte försätter honom i en situation i skolan där kravnivån är för hög. Pedagogerna kan behöva göra en pedagogisk kartläggning och göra ett åtgärdsprogram, så att de anpassar rätt.

Om han är 11 år nu så är det svårt att sia om hur det kommer att gå i framtiden. Även om man idag pratar mycket om teoretiska utbildningar så finns det flera vägar att gå. Om du fortfarande är orolig för hur det ska gå för honom när det gäller utbildning när han går i årskurs 8 kan du mycket väl söka upp skolans studie- och yrkesvägledare för att skaffa dig kunskaper om vilka alternativ som finns. Gör det i god tid, så ni tillsammans kan fundera över vad som kan vara en bra väg. Det är hans intressen och starka sidor man måste bygga på.

Det är självklart också så att man kan anmäla felaktigheter. IVO http://www.ivo.se kan man vända sig till om man vill klaga på vården, i det här fallet felaktig diagnosticering. Man kan också vända sig till Skolinspektionen när man tycker skolan har brustit https://www.skolinspektionen.se/ En anmälan kommer ta tid att behandla och kommer nog inte att leda till den omedelbara hjälp som ni nu behöver, så jag tycker att du först ska försöka få hjälp av de människor som finns i din kommun.

Barn har skolplikt och skolan är skyldig att erbjuda en skolgång. I skollagen står det att barn har rätt att få stöd att utvecklas så långt som möjligt, efter sina förutsättningar. När situationen ser ut som du beskriver, med flera års placering i fel skolform, är kommunens ansvar stort.

Vänliga hälsningar
Gunilla


Publicerat: 2018-02-02 11:04

Artikeln har visats: 985 gånger
annonser

Föreläsare

Ämnen

extra anpassningar  föreläsningar  handledning  
Hitta fler föreläsare här