Elevhälsan - Vara kvar på dagis eller upp till skolan



 Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!


Gunilla Carlsson Kendall svarar

Vara kvar på dagis eller upp till skolan

Fråga:

Jag har en pojke som i år blir 6 år. Han är född i v. 24 + 6 samt så är han tvilling (förlorade sin bror). Vi har drivit utredningar för att kunna stötta och göra det bästa inför hans framtid när det gäller skola mm. Idag har den stora frågan varit om han ska upp i förskolan till hösten eller stanna kvar ett år på dagis. Vi har nu kommit fram till att det bästa för honom är att han stannar kvar ett år på dagis MEN INTE där han går idag. Vad är en bra form av dagis/förskola i Skåne, för en pojke som behöver extra stöd och som ligger ca 2 år efter andra 6 åringar. Han är dock väldigt smart och kreativ och älskar musik och djur sedan tidig ålder.
Tack på förhand
Maria


Svar:

Du försöker hitta rätt form av stöd och stimulans för din son och det är inte det lättaste för en förälder. Det finns ingen möjlighet för oss att svara särskilt specifikt på din fråga men jag skulle vilja ge några reflektioner utifrån din fråga.

Du behöver hitta någon person med lokal kännedom om området där du bor att diskutera med. Det kan finnas ett resurscentrum i kommunen eller i stadsdelen inom den centrala barn- och utbildningsförvaltningen. Du skulle kunna fråga föreståndaren på förskolan om detta eller titta på kommunens hemsida. Det skulle antagligen vara bra för dig om du kunde
hitta ett "bollplank". Du skriver att ni drivit utredningar för att stötta honom på bästa sätt och då kanske du skulle kunna vända dig till de personer som varit med om dessa utredningar och fråga dem till råds. Kan de inte själva svara, så kanske de kan rekommendera dig en lämplig kontakt?

Fundera över vad du själv vet att din son behöver extra hjälp med och försök att tänka konkret. Då kan du lättare ställa konkreta frågor till de verksamheter som skulle kunna vara aktuella, så du kan få veta hur de kan tillgodose din sons behov.

Har barnet en del svårigheter som ställer till det kan det vara viktigt att också tänka på hur man får till en kontinuitet i hjälpen. Att din son t.ex. går ett extra år på en förskola där han skulle kunna följa barngruppen upp i 6-årsverksamheten och där du tycker att skolan kan vara lämplig, kan vara en sak att tänka på. Även om det kanske är
två år till dess han börjar i skolan kan det vara bra att information kan överföras mellan verksamheten på ett lätt sått, så inte alla nya personer måste prova sig fram. Det är lättare för personalen att snabbt komma på hur de skall göra om de kan få ta del av det som andra redan provat och fått att fungera. Du behöver nog inte vara orolig för
att det är negativt om personalen vet mycket om din son från början. Det är oftast mycket bättre än när de vet för lite. En del föräldrar är oroliga för att information om deras barns svårigheter skall ha en negativ inverkan på personalens attityd till barnet men jag skulle snarare säga att det ofta är tvärtom. Om personalen känner sig förberedda och haft möjlighet att tänka efter hur de skall kunna hjälpa till blir det snarast en glädje för alla om det inte behövs så stora insatser som man kanske ursprungligen trott. Tvärtom, kan det vara betydligt besvärligare för alla om barnet kommer till en ny verksamhet och har stora behov som personalen upptäcker vart efter,
inte minst för barnet som riskerar att drabbas av överkrav. Det låter verkligt bra att du tidigt varit uppmärksam och tagit initiativ till att få hjälp för din son. Jag hoppas att du nu kan hitta en lokal kontaktperson som kan hjälpa dig med din fråga.

Vänliga hälsningar

Gunilla Carlsson Kendall

 


Publicerat: 2010-03-21 11:04

Artikeln har visats: 17901 gånger
annonser

Föreläsare

Ämnen

Psykologisk motståndskraft  Psykisk hälsa  
Hitta fler föreläsare här