Elevhälsan - Medicinsk del vid kartläggning av elever



 Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!


Nils Lundin svarar

Medicinsk del vid kartläggning av elever

Fråga:

Hej!
Vi har börjat diskutera i vår kommun om den medicinska delen av kartlägning av elever. Där tänker vi inte bara på utredning vid misstanke om utvecklings störning utan mera som ett komplement t.ex. vid en pedagogisk utredning. Vi undrar om ni har någar tankar om detta eller kan hänvisa till något. Hälsningar
Maria Nilsson


Svar:

Hej Maria!
Uppskattar ditt breda tänk!
Att vara delaktig i ett brett tänkande kring elevers svårigheter är en viktig uppgift för hela elevhälsan. Men då behöver fokus ligga inte bara på den enskilda elevens svårigheter och tillkortakommanden utan i lika hög utsträckning fokusera på skolan som organisationen och bibehålla ett systemtänk i sammanhanget.
Med den nya skollagen är det ju dessutom tydligt uttryckt kring skyldigheten för skolans medarbetare att signalera när elever riskerar att inte nå sina kunskapsmål. Det är ju sedan rektors skyldighet att skyndsamt utreda och i de fallen oftast använda sig av elevhälsans samlade kompetenser.
Huruvida en medicinsk kartläggning av elevens problematik iscensätts eller ej avgörs oftast i dialogen i elevteamsammanhang.
Så någon automatisk regelrätt medicinsk kartläggning på samtliga elever som uppvisar något pedagogiskt bekymmër känns inte aktuellt i det sammanhanget kan jag tycka.
Men i många ärenden vill jag tro at man ändå ser över i gamla material huruvida t ex en synundersökning eller hörselkontroll utfallit normalt.
Hälsningar,
Nils


Publicerat: 2013-03-13 21:12

Artikeln har visats: 3221 gånger
annonser

Föreläsare

Ämnen

skola  handledning  förskola  
Hitta fler föreläsare här