Elevhälsan - Gymnasieskolor- temadag- Tacksam för tips på aktiviteter/workshop.



 Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!


Pelle Olsson svarar

Gymnasieskolor- temadag- Tacksam för tips på aktiviteter/workshop.

Fråga:

Hej Pelle!
Jag jobbar som kurator på två gymnasieskolor och vi ska fokusera det förebyggande arbetet på droger. Min tanke är att både personal och elever ska få möjlighet till reflektion och ny kunskap.
- Den ena skolan ska hålla en temastart under en vecka i mars och min fråga till dig är om du har tips på aktiviteter/workshops eller kreativa uppgifter som eleverna/personalen kan göra?
- På den andra skolan är cannabis ett tydligt problem och eleverna har en drogliberal inställning. På den skolan börjar vi med personalen för att de ska ha verktyg att samtala med eleverna. Vi har inte kommit längre i planeringen. Har du några tankar?
Tack på förhand!
Vänligen, Lisa


Svar:

Fråga 1

Jag tycker att du ska titta på http://www.drugsmart.com/.  Det är en hemsida som vänder sig till ungdomar med en rad exempel och förslag på aktiviteter i verkliga livet. Här finns bloggar, diskutssioner, frågespalter och andra, som jag tycker inspirerande texter. En bra aktiviteter är Local Hero där ungdomarna får göra olika projekt med anknytning till droger; musik, teater eller vad man nu kan hitta på.

Fråga 2

Här låter det  först och främst som att personalen  behöver  kunskaper om cannabis. Det är tyvärr rätt skralt med detta bland vuxna, vilket innnebär att lärare och föräldrar inte kan svara på de ungas argument om att denna drog inte är särskilt farlig. De har i sin tur fångat upp en rad påståenden och myter om cannabis som de hört från kompisar och läst på bloggar och cannabislobbyisternas hemsidor. När lärarna är någorlunda pålästa kan man ta upp diskussionen bland eleverna. De flesta unga tar ju avstånd från all slags narkotika men är också vilsna över de till synes motstridiga budskapen. Om man utgår från de mycket väldokumentarade fakta som finns om cannabis skadeverkningar,  kan man sedan föra en sansad debatt i skolan där alla får komma till tals och ventilera sina farhågor och åsikter. Den debatten ska alltså utgå från vetenskapliga fakta, inte från missuppfattningar. Enstaka inhopp av föreläsare utifrån som talar om för eleverna hur det ligger till funkar inte. Det måste vara en sammanhållen plan där lärarna är inblandade och där eleverna får chansen att tänka själva.

Hälsningar och lycka till
Pelle Olsson
www.pelleolsson.se


Publicerat: 2011-12-13 19:28

Artikeln har visats: 2714 gånger
annonser

Föreläsare

Ämnen

digital stress  rörelse i skolan  sömn  
Hitta fler föreläsare här